ASF a decis deschiderea procedurii de redresare financiara a ASTRA
astradecizii asfredresare financiarakpmg advisory
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a decis, astazi, deschiderea procedurii de redresare financiara prin administrare speciala pentru Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A.
Potrivit ASF, raportul de control pentru ASTRA S.A. si Nota Directiei Supraveghere si Stabilitate Financiara au facut obiectul unei evaluari comune cu BNR si Ministerul Finantelor Publice.
In urma acestei evaluari, a rezultat ca expunerea sistemului bancar din Romania pe Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A. este redusa, problemele financiare ale societatii neantrenand risc sistemic in sectorul bancar.
De asemenea, riscul de contaminare in sistemul asigurarilor este limitat, potrivit analizelor care au stat la baza deciziei ASF.
Administratorul special al companiei ASTRA S.A., numit de catre ASF, este KPMG Advisory, avand ca mandat redresarea financiara a societatii.
Din calculele ASF, care vor fi puse la dispozitia administratorului special, ASTRA va avea nevoie de o majorare de capital semnificativa, urmand ca administratorul special sa stabileasca suma necesara pentru acest aport de capital.
ASF precizeaza ca toate politele de asigurare emise de catre ASTRA raman valabile de la momentul emiterii pana la expirare.
Societatea va fi obligata sa onoreze din propriile disponibilitati financiare existente sau rezultate din administrarea speciala toate solicitarile care decurg din politele de asigurare.
Inainte de luarea masurii de redresare financiara prin administrare speciala pentru ASTRA, ASF a indeplinit toate procedurile legale privind urmarirea respectarii termenlor stabilite prin planul de masuri impus de fosta conducere CSA in sarcina ASTRA.
Prin nota de control s-a constatat ca planul de masuri, care avea termen 31 decembrie 2013, nu a fost realizat.
Simultan cu introducerea administrarii speciale, pentru ASTRA, au fost impuse urmatoarele masuri: inventarierea dosarelor de dauna inregistrate in evidentele societatii de asigurare, in vederea evaluarii daunelor reale si a stabilirii obligatiilor de plata fata de creditorii de asigurari; luarea masurilor necesare pentru calcularea corespunzatoare si in conformitate cu cerintele legale a rezervelor tehnice constituite de societate.
De asemenea, s-a decis interzicerea efectuarii de investitii in valori mobiliare si imobiliare cu exceptia plasamentelor in depozite bancare si titluri de stat sau certificate de trezorerie; interzicerea instrainarii bunurilor si/sau activelor societatii de asigurare fara aprobarea prealabila a ASF; luarea masurilor necesare in vederea accelerarii recuperarii imprumuturilor acordate in cadrul grupului si interzicerea acordarii de noi imprumuturi.
ASF a mai stabilit inventarierea si evaluarea, conform normelor in vigoare, a creantelor inregistrate in evidentele societatii si anularea creantelor din asigurare aferente contractelor iesite din perioada de valabilitate si inregistrarea rezultatelor in contabilitatea societatii; reanalizarea politicii de reasigurare si plasarea riscurilor catre reasiguratori cu rating acordat de agentii de rating recunoscute; efectuarea unui audit de catre un auditor reputat.
Prin deciziile de astazi, ASF reconfirma industriei asigurarilor si asiguratilor ca trateaza cu toata seriozitatea si cu maxima responsabilitate elementele care reies din procesul de supraveghere a societatilor de asigurare.
Pentru a veni in sprijinul asiguratilor, ASF va continua, in 2014, controalele pentru societatile de asigurare, in special in ceea ce priveste respectarea in termen a obligatiilor asumate de catre societatile de asigurare fata de asigurati in cazul contractelor obligatorii, respectiv politele RCA si a celor pentru locuinte.