Avioane Craiova SA va restaura avioane de vanatoare Yak-11
avioane craiovayak-11vanatoarerestaurareafacererazboirusiafrantamodeldirector
Avioane Craiova SA intra pe piata restaurarii de avioane. Compania a semnat un contract cu firma Eastern Fighters GmbH din Zurich (Elvetia).
Romanii vor restaura doua avioane de vanatoare rusesti Yak-11, din anii '50. Yak-11 "Moose" a fost fabricat intre 1947-1962 in URSS, pe platforma modelului Yak-3, avion de vanatoare utilizat de rusi in Cel de-al Doilea Razboi Mondial.
Au fost produse 4.000 de aparate de antrenament in URSS si alte 700 in Cehoslovacia. Yak-11 a fost primul avion folosit in conflictul din Coreea. In prezent, Yak-urile sunt reconditionate si vor zbura in diverse spectacole aviatice din intreaga lume.
Tarile din fostul bloc URSS vand aparatele, firmele de profil le restaureaza si apoi le lanseaza pe piata. Compania Avioane Craiova a mai produs sase exemplare in anii '90, pe care le-a vandut unei firme din Franta.
Avioanele de vanatoare Yak din Romania au fost deja "vedetele" unor show-uri aviatice, desfasurate in California, Nevada, Oregon si Arizona. Un Yak de colectie costa 400.000 de dolari. In acest context, Avioane Craiova ar putea realiza un venit frumos.
In urma cu sase ani, un avion Yak 3U-2000 ("SteadFast") a fost restaurat la Avioane Craiova. Actualul proprietar este un american din Santa Rosa (California). Avioane Craiova nu este singura companie europeana care restaureaza aparate de zbor vechi. Astfel, Capel Aviation Paris si-a demarat business-ul cu 41 de avioane Yak-11, achizitionate din Egipt.
Aero Restauration Service Dijon (Franta), vinde un Yak-11 cu 370.000 de dolari. Mai mult, Classicwings.com comercializeaza avioane de vanatoare Yak in Australia si Noua Zeelanda, la pretul de 400.000 de dolari. In Europa, mai sunt si alti restauratori de succes: Legendary Aircraft S.R.O Slovacia, Yak UK Ltd., Richard Goode Aerobatics – Marea Britanie si Meier Motors GmbH-Germania.
Modelele reconditionate de Avioane SA vor fi livrate in stare perfecta de functionare. "Aparatele erau intr-o stare avansata de degradare. Au fost aduse in containere pana in portul Constanta, dupa care au fost transportate la Craiova. Am amenajat un atelier in interiorul fabricii dedicat acestor avioane. La final vor fi facute teste la sol si in zbor. Vrem sa continuam colaborarea cu elvetienii si pentru alte comenzi. Din cate am inteles, dupa restaurare, aparatele vor fi revandute in SUA", a subliniat directorul Avioane Craiova SA, Radu Costasuc.
SURSA: Gazeta de Sud