Comunicarea non-verbala: Ce le transmiti celor din jur?
comunicarehainemanageriincrederecolegidocumenterosu
Doresti sa porti cravata aceea rosie la intalnirea cu managerul? Gandeste-te de doua ori. Vestimentatia, limbajul corpului si comunicarea non-verbala pot avea un impact urias asupra vietii profesionale si determina succesul sau esecul unei afaceri, potrivit unor carti de specialitate.
"In afaceri, unul din cele mai importante elemente este legat de impresia pe care o lasi celor prezenti", spune Eliot Hoppe, autor de carti si expert in comunicarea non-verbala.
Limbajul trupului este format din miscarile corpului, expresiile faciale si gestuale, precum si tonul vocii. Iata cateva sfaturi din partea lui Hoppe pentru cei care vor sa isi controleze cu succes miscarile corpului si sa cunoasca semnificatiile acestora, mai ales cand se afla in fata unui angajator, client sau partener de afaceri.
1) Pozitia: Oamenii isi formeaza o parere despre ceilalti in doar cateva secunde, a spus Hoppe. "In antreprenoriat, trebuie sa tii minte ca atunci cand discuti intr-o sala, oamenii si-au facut deja o impresie despre tine, chiar inainte sa te asezi pe scaun".
In acest sens, trebuie sa ai o pozitie ferma. "Stai drept, mergi ferm, arata-le celorlalti ca esti increzator in fortele proprii", spune Hoppe. "Daca stai cocosat, ce mesaj vei transmite?"
2) Strangerea de mana: Un element important al comunicarii non-verbale; o strangere de mana nepotrivita iti poate genera o imagine nefericita. "In cele mai multe parti ale lumii, o strangere de mana in afaceri reprezinta o norma si asa iti vei da seama in ce masura persoana respectiva este dominanta sau poate fi dominata", explica Hoppe. "Analizeaza jocul de putere care are loc odata cu strangerile de mana".
3) Atingerea: Nu iti atinge niciodata chipul. Acest lucru denota deceptia, falsitatea si neincrederea, potrivit lui Hoppe; iti atingi buzele cu degetele, in mod nervos? Acest gest "semnaleaza" faptul ca nu esti de acord cu afirmatiile celui din fata ta.
"Cand vezi pe cineva care isi atinge chipul in mod repetat, nu o sa ai incredere in respectiva persoana, te vei simti stanjenit".
4) Tonalitatea: Tonul vocii are un rol in comunicarea non-verbala. "Daca vrei sa convingi pe cineva cu discursul tau, dozeaza-ti bine tonul vocii. Cand faci o afirmatie, dai o indicatie sau chiar o "directiva", vocea ta scade in intensitate la sfarsitul frazei. Daca incerci sa convingi pe cineva, asigura-te ca nu te rastesti. Atentie si la urmatorul detaliu: O persoana care incerca sa ii pacaleasca pe ceilalti va ridica vocea la sfarsitul propozitiei - incercand sa ii convinga de spusele sale sau chiar pe ea insasi de minciuna "lansata".
5) Hainele: Rosu si galben sunt culori puternice. Ai grija cum le alegi. Ele pot inspira incredere sau o doza de aroganta catre seful tau.
6) Vulnerabilitatea: Analizeaza pixurile sau "urechile" ochelarilor colegilor tai. Sunt roase la capat? Cum tin o carte sau o servieta? Observa aceste detalii, care iti indica, in mare parte, in ce masura este acea persoana dispusa sa negocieze, precum si gandurile sale, increderea in afacerea respectiva.
"Cand te simti vulnerabil, ne protejam zona gatului. Cand alta persoana se simte, la randul ei, vulnerabila, va incerca sa se protejeze - sa tina o carte, un document in zona pieptului sau sa isi atinga gatul", explica Hoppe.