Dunarea - o afacere cu potential, pentru cine are bani si curaj sa investeasca
strategia dunariiinfrastructurainvestitiiproiecteporturi
Acum doua mii de ani exista un singur pod peste Dunare: cel consturit de Apolodor din Damasc la Drobeta Turnu-Severin. Dupa alte doua milenii, intre Bulgaria si Romania exista tot un singur pod: la Giurgiu. A doua zona urbana a tarii, Galati-Braila, inca nu are un aeroport. Ca urmare, cine are bani si mai ales curaj sa investeasca in zona Dunarii este cat se poate de bine-venit. Aceasta este concluzia discutiilor din cadrul evenimentului "Dunarea, oportunitati majore de investitii in infrastructura", organizat de Finmedia.
Axa principala din Strategia Dunarii este conectivitatea. "Este important sa ne focalizam pe proiecte concrete. Ne aflam in fata unor provocari majore la nivel international, traversam o perioada grea, asa ca trebuie sa cautam oportunitati de a obtine finantari. Strategia Dunarii trebuie folosita cat mai bine pentru a trece peste perioada economica dificila", considera Viorel Ardeleanu, coordonator national pentru Strategia Dunarii.
Coeziunea teritoriala
Coeziunea teritoriala este un concept nou, iar a gandi in termeni de macroregiuni este o modalitate ce poate ajuta la accelerarea dezvoltarii regiunilor emergente. Europa trebuie sa gandeasca in macroregiuni, pentru ca acestea vor creste competitivitatea. Strategia Dunarii promoveaza cresterea competitivitatii, bazinul Dunarii fiind conectat cu Marea Neagra, fapt care poate deveni coloana vertebrala de dezvoltare a Uniunii europene, sustine Viorel Ardeleanu.
"Finantarea proiectelor de infrasturctura este grea, pentru ca in acest moment nu exista proiecte bugetare pentru Strategia Dunarii, dar se pot realoca fonduri sau pot fi lansate noi instrumente, in special de asistenta tehnica. Trebuie sa facem apel la fonduri din state terte, precum Japonia, Coreea de Sud sau China, astfel incat sa acceleram implementarea acestor proiecte", a mai spus Ardeleanu.
Proiecte prioritare
Dezvoltarea porturilor verzi, pentru ca acestea imbina necesitatea transportului cu protectia mediului. De asemenea, un proiect vital este autostrada Timisioara-Belgrad. "Este foarte important sa ne conectam cu statele vecine. De multe ori ajungi mai repede in orase din Europa de Vest decat la Sofia, Chisinau sau Belgrad. O retea de utostrazi intre aceste capitale este mai mult decat importanta", explica Viorel Ardeleanu.
Alte probleme pe care trebuie ca proiectul Strategia Dunarii sa le rezolve sunt cele reprezentate de armonizarea utilizarii carburantilor pe Dunare, dezvoltarea transportui containere pe fluviu, dar si un centru de cercetare la Murghiol si construirea de noi poduri in sectorul romano-bulgar. "Sa speram ca anul acesta se finalizeaza al doilea pod peste Dunare intre Romania si Bulgaria", a declarat Ardeleanu.
Oficialul roman a mai subliniat si importanta lansarii de grupari de cooperare teritoriala europeana. Putem face asa ceva intre orasele port din Romania si Bulgaria, aceasta fiind o initiativa noua ce trebuie testata.
Proiectele integrate atrag investitorii
"In afara de aceste proiecte, cerinta investitorilor este pentru proiectele integrate, de mari dimensiuni, cum ar fi zona urbana Galati-Braila, unde este nevoie de un proiect integrat de dezvoltare economica, care, mai mult ca sigur ar atrage potentiali investitori", sustine Viorel Ardelean.
Un element cheie este creativitatea, este de parere oficialul roman si este ferm convins ca fara lansarea de proiecte si industrii noi Romania nu poate fi competitiva in zona.