Ministrul Economiei: Cheltuielile statului s-au triplat pe unele domenii, dar efectele nu s-au vazut
varujan vosganianministerul economieiprivatizare
Problema achizitiilor publice deriva si din faptul ca nu exista instrumente eficiente de masurare a eficientei cheltuirii banului public.
In plus, nu a existat o evaluare a cheltuielilor pentru a vedea daca cheltuielile au un efect real, a afirmat ministrul Economiei, Varujan Vosganian, la Conferinta Anuala de Achizitii Publice din Romania, potrivit unui comunicat trimis de minister.
"... in aceasta privinta ar fi suficient sa urmariti evolutia cheltuielilor pe domenii, pe sanatate, pe educatie, pe infrastructura si sa vedeti ca desi cheltuielile in nivel nominal s-au triplat uneori, iar in termeni reali s-au dublat, efectele asupra societatii romanesti nu s-au vazut ca atare", a afirmat Vosganian.
Astfel, in primul rand trebuie creat un instrumentar de evaluare a eficientei cheltuirii banului public. Totodata, este pastrat un sector economic de stat, dar statul nu stie cum sa-l administreze in mod eficient.
"Dumneavoastra va imaginaţi ca daca doua companii, una langa alta, sa zicem ca sunt doua fabrici de produse chimice, una privata, care respecta toate procedurile interne, realizeaza bugetul de venituri si cheltuieli si da drumul la treaba, si cealalta trebuie sa prezinte datele ministerului. Ministerul are sase compartimente care avizeaza, dupa ce avizeaza se duc la Ministerul Muncii, dupa ce pleaca de la Ministerul Muncii se mai duc la vreo doua ministere daca au incidenta pe probleme de mediu sau de dezvoltare regionala, dupa care se duc precum turcii la Constantinopol zadarnic sute de ani la Ministerul Finantelor si mai stau si la Ministerul Finantelor si se ajunge in situaţia ca dupa sase luni bugetul de venituri si cheltuieli sa nu fie aprobat inca. Sau daca doresc sa aiba un personal mai mare trebuie sa ceară voie de la Guvern, de la Ministerul Finantelor", a explicat Vosganian.
Ministri ierarhizati dupa numarul de companii din subordine
Spre exemplu, daca o firma are o situatie financiara precara si e un portofoliu mai mare de comenzi, in multe situatii nu i se permite sa fructifice portofoliul de comenzi si planul de actiuni personal pentru ca a avut pierderi bugetare in anii trecuti.
"Peste asta vine si Ordonanta 34. Ai doua firme alaturi: una de stat, una privata. Amandoua vor sa cumpere un utilaj. Firma privata se duce la un targ de profil, se uita si zice: e bun, il iau. Firma de stat face caietul de sarcini. Firma de stat, dupa ce intra in procedura, se trezeste cu contestatii, se duce sa solutioneze contestatiile, astfel incat raporturile dintre economia de stat si economia privata sunt din aceasta perspectiva macinate de neincrederea pe care noi statul o avem in noi insine", a afirmat Vosganian.
Totodata, in mod eronat se face o ierarhizare a ministrilor dupa cate companii de stat are fiecare. Astfel, cel care are mai multe companii de stat e "mai tare" decat cel care are mai putine companii.
"De exemplu, pot sa va spun ca din aceasta perspectiva ministrul Economiei din Marea Britanie e unul dintre cei mai slabi ministri pentru ca nu are companie in subordine, iar la noi ministrii sunt vazuti ca un fel de superdirectori - cine are mai multe companii e mai tare", a afirmat ministrul.
Foto: vosganian.ro.