Romania va lua parte la doua mari proiecte europene de infrastructura
ueromaniacomisiecoridorinfrastructura
Proiectele de infrastructura ce implica Romania sunt incluse in coridoarele Rin-Dunare si respectiv Orient/Est-mediteranean din cele noua prezentate de Comisia Europeana (CE), potrivit Agerpres.
Primul dintre coridoare, Rin-Dunare, va avea o axa principala formata din caile navigabile interioare Main si Dunare si va lega regiunile centrale din jurul oraselor Strasbourg si Frankfurt, trecand prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta si Marea Neagra, de o ramura importanta ce porneste de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice si frontiera cu Ucraina.
Potrivit hartii CE, acest coridor ar urma sa includa orasele romanesti Timisoara, Arad, Brasov, Bucuresti, Craiova, Sulina si Constanta.
Coridorul Orient/Est-mediteranean face legatura intre interfetele maritime ale Marii Nordului, Marii Baltice, Marii Negre si Marii Mediterane, pentru a optimiza utilizarea porturilor vizate si a autostrazilor maritime care apartin de acestea.
Conform sursei citate, acest coridor are drept cale navigabila interioara raul Elba si va imbunatati conexiunile multimodale dintre nordul Germaniei, Republica Ceha, regiunea panonica si sud-estul Europei.
Coridorul se extinde, pe mare, din Grecia pana in Cipru, dar va cuprinde si infrastructuri de acces in orasele romanesti Timisoara, Arad si Craiova.
Pentru a realiza investitiile necesare materializarii celor noua coridoare, finantarea UE pentru infrastructura de transport se va tripla pentru perioada 2014-2020, ajungand la 26 de miliarde de euro.
Finantarea din partea UE se va concentra asupra retelei centrale de transport, care are cea mai mare valoare adaugata in UE.
Uniunea vrea sa instituie, pentru prima data, o retea centrala de transport bazata pe noua coridoare principale, respectiv doua coridoare nord-sud, trei coridoare est-vest si patru coridoare diagonale.
Noua retea centrala de transport va fi sustinuta de o retea de rute la nivel regional si national care vor aduce trafic in reteaua centrala.
Scopul CE este ca pana in 2050, cea mai mare parte a cetatenilor europeni si a firmelor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de aceasta retea globala.