Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Ce legatura exista intre soldurile de vara si depresie ?

Ce legatura exista intre soldurile de vara si depresie ?
de la 29 Iun. 2017
Ce legatura exista intre soldurile de vara si depresie ?
Tags: solduricumparator compulsivdepresiesocietate de consumconsum ostentativ

Pentru unii, soldurile de vara sunt un motiv de crestere a moralului . Pentru altii, un motiv de scadere a moralului. Multi dintre acestia din urma sunt consumatori compulsivi

Se apropie soldurile de vara , motiv de afaceri bune la cumparaturi . Mai ales cand vorbim despre articole cosmetice, bijuterii si  de vestimentatie . Le voi numi , pentru simplificare, CBV.
 
De ce ne procura CBV-ul o satisfactie deosebita? Jessica Dubois ne spune ca CVB-ul ne influenteaza mentalul, moralul si increderea in sine - “Soldes d’ete 2017 : Pourquoi bien nous habiller nous fais nous sentir bien?”, Huffington Post, 28.06.2017.
 
Iata principalele idei ale columnistei Jessica :
 
- purtarea unor CVB nu are nimic anodin . Ele fac legatura intre viata noastra intima si lumea noastra exterioara . Intr-adevar,personajul principal din “Galeria cu vita salbatica”, a lui Constantin Toiu, avea o sora foarte grijulie cu lenjeria ei intima. Se punea in situatia extrema de a trebui sa si-o expuna si ea trebuia sa fie impecabila. Acelasi lucru l-a spus marea creatoare de lenjerie intima Chantal Thomass in emisiunea “Visites Privees” de pe TV 5 (27.06.2017). O lenjerie intima impecabila si de calitate iti asigura – atat pentru femei cat si pentru barbati- un comportament de incredere in sine, optimism si indrazneala.
Desigur, nu ma refer numai la lenjeria intima ci la maniera generala de a te expune in lume .Am abordat problema lenjeriei intime pentru a arata ca si ceea ce nu se vede – dar promite – ne poate face sa ne simtim bine;
 
- cand suntem deprimati neglijam CBV;
 
- CVB este un instrument functional, dar si de seductie;
 
- CVB este si un instrument identitar . Sa presupunem ca ne hotaram sa purtam, astazi, o jacheta alba. Daca ne imaginam ca suntem medici, vom deveni automat mai grijulii cu ceilalti. Daca ne imaginam ca suntem pictori , putin ne va pasa de ceilalti .
 
Mi-ar fi placut sa va pot face urarea “Spor la solduri !”. Dar nu pot. Pot doar sa va spun “Atentie la solduri !”  De ce ?
 
Din cauza societatii din consum in care traim . Mi s-au parut foarte intersante informatiile lui Pascal Caudreac referitoare la Cumparaturile Compulsive si, mai ales , la Cumparatorii Compulsivi (CC). Le-am gasit pe site-ul www.psychoparis.com . 
 
CC au o frenezie si un impuls de nestavilit de a cumpara . Acest lucru devine o boala, o forma de depresie . 1,1% din populatia mondiala sufera de ea si este in plina crestere. Majoritatea sunt femei -80-92%. Ca profil, sunt persoane cu varste intre 30 si 40 de ani, bine instalate profesional si, in general, cu studii superioare
 
Ce cumpara femeile atinse de CC ?
 
- haine (96%), pantofi (75%), bijuterii (41,7%), cosmetice (33%), produse pentru casa (12%) sic!
 
Ce cumpara barbatii atinsi de CC ?
 
- antichitati (25%), discuri (20%), masini (16%), obiecte electronice (15%).
 
Pentru mine romanul Madame Bovary al lui Gustave Flaubert ne prezinta imaginea arhetipala a unui bolnav de CC. Eu merg mai putin pe ideea bovarysmului ca maladie a plictiselii. Emma Rouault s-a casatorit cu un medic de tara inodor si incolor : Charles Bovary . Cunoaste doi amanti si atunci intra pe mana negustorului de stofe Lheureux care o alimeneteaza cu tesaturi de exceptie pentru un sat de provincie. Se indatoreaza foarte mult, contand pe faptul ca cei doi amanti o vor scoate din incurcatura. Leon si Rodolphe, insa, nu o ajuta. Emma se sinucide.
 
Ajungem aici la punctul de la care am pornit : CC este intretinut de contextul social. Analiza lui  Pascal Caudreac este foarte buna, din acest punct de vedere . Traim intr-o societate de consum. Ce inseamna acest lucru ?
 
- tentatii permanente : traim intr-o societate care face tot ce este cu putinta pentru a stimula impulsivitatea consumatorilor;
 
- identitatea : in societatea moderna lucrurile sunt mai putin cumparate pentru utilitatea lor cat pentru valoarea lor emotionala si simbolica . Asta ma duce cu gandul la conceptul de “consum ostentativ” pe care l-a definit sociologul american Thorstein Veblen in 1899 . Lucrurile ne expun statutul si noi trebuie sa ne expunem statutul, altora.
 
- invizibilitatea : cartea de credit fiind mijlocul de plata privilegiat , se face dematerializarea actului cumpararii si deculpabilizarea lui.
 
- valorizarea : logica consumului este de a grabi perimarea lucrului abia cumparat .De aceea consumatorul este un vesnic nemultumit.
 
Cumparaturile neprevazute , sau compulsive, ocupa un spatiu important in consumul modern : intre 25% si 65% .
 
Care sunt consecintele acestui context social pentru CC ?
 
- 83% din CC fac datorii mari – madame Bovary – la banci si la prieteni .
 
- CC se transforma in maladie depresionala . Constienti de consecintele negative ale stilului lor de a face cumparaturi (in special indatorarea), CC incearca, fara succes, sa-si struneasca impulsurile. CC reprezinta 32% din cazurile de depresie inregistrate de medici. Cand ajung la medici CC invoca o stare de inferioritate pe care incearca sa si-o trateze compensatoriu prin cumparaturi pentru a iesi din mediocritate -madame Bovary.
 
- CC au tulburari de personalitate . J Cotraux, psihoterapeut citat de Pascal Caudreac, spune ca CC se apropie de tipul de personalitate “borderline” : impulsivitate, emotii excesive, instabilitate in relatiile cu altii, in imaginea de sine si in afectivitate .
 
Acestea fiind gandite, va repet ceea ce consider eu ca ar fi urarea corecta :”Atentie la solduri!”.
 



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement