Lungul drum de la Boss la Lider
bossliderbabita mathur-helmcolin poweldiner en villeorganizatieechipa
Idealul este ca un manager sa se transforme si in lider. Exista anumite metode consacrate pentru a parcurge acest drum dar nu sunt usor de aplicat
Una din cele mai dificile sarcini ale unui sef, astazi, este sa se transforme din “Boss” (B) in “Lider” (L).
In lumea profesionistilor , B si L sunt doua notiuni toatal diferite - (Boss vs leader, quelle différence?,LE MATIN,29 Mai 2016 ).
- Un B : are un statut de autoritate acordat de organizatie - organizatia i-a legitimat puterea pe care i-a acordat-o ,si astfel a capatat autoritate. Are o misiune de indeplinit si niste obiective clare.
- Un L : are un statut de autoritate acordat de membrii echipei pe care o conduce . Se bazeaza pe motivatia proprie, pe motivarea celorlalti , pe inspirarea celorlalti si pe creativitate.
In drumul spinos al trecerii de la B la L, americanul Colin Powel a facut cateva recomandari care, in acest moment, au devenit clasice.
- Nu neglija detaliile : in momentul in care toti par adormiti sau distrati L trebuie sa fie vigilent . Prin acest comportament poate anticipa si preveni diferite actiuni.
- Incearca lucruri noi : testeaza, ia initiative, invata, mareste-ti zona de confort si ia decizii bine fundamentate.
- Fugi de comportamentele stereotipe : nu urmari ultima moda in management, caleaza-te pe situatie, implica-i pe ceilalti pentru a fi mai performanti si mai eficienti.
- Foloseste-ti ego-ul : s-ar putea sa-ti pierzi pozitia de L. Ceea ce nu poti pierde este ego-ul. Fii tu insuti !
- Nu te lasa inselat de aparente : nu trebuie sa te temi de ceea ce ai sa descoperi, facand sapaturi. Fii curajos. S-ar putea sa descoperi o comoara.
- Trebuie sa adopti atitudinea buna : 1) sa fii exemplar : nu te astepta ca altii sa faca ceea ce tu nu poti sa faci si fa ceea ce ai promis ca vei face; 2) fii umil si lucid , pastreaza-ti indoielile, pentru a putea progresa. Urmeaza-ti visul si fii in serviciul echipei tale.
Ce se intampla daca nu reusesti sa te transformi din B in L ? ( "Are you a terrible boss or an effective leader?” ,25 iulie 2017, LIFESTYLE )
Oamenii din echipa ta, daca vor fi competenti si motivati de autrealizare, vor fi nefericiti si te vor parasi. Vei ramane cu cei care nu sunt foarte competenti si nu sunt doritori sa-si dezvolte personalitatea si oportunitatile de cariera. Acest lucru il afirma Babita Mathur-Helm, coferentiar la University of Stellenbosch Business School, Africa de Sud: “ diferenta fundamentala dintre B si L este ca cei mai multi B merg pe proces, cauta stabilitate si control si incearca instinctiv sa rezolve problemele repede, de multe ori inainte de a intelege complexitatea problemei. In contrast cu ei, L tolereaza haosul si lipsa de structura si sunt dispusi sa inatarzie procesul pana inteleg foarte bine despre ce este vorba . Au trasaturi comune cu artistii, savantii si alti ganditori creativi si mai putine trasaturi comune cu managerii care se autointituleaza B”
In timp ce B se centreaza pe organizatie si proces, L se centreaza pe echipa, pe care o asista in dezvoltarea ei. Daca cineva ii cere ajutor ii spune sa aiba incredere in el insusi si nu ii furnizeaza imediat solutia salvatoare. Are calitatea de a fi un tutore pentru ceilalti.
Iata sfaturile Babita Mathur-Helm pentru ca un manager sa se apropie de comportamentul dezirabil de L:
1. Invata sa te conduci si pe tine : acest lucru il faci daca intelegi ca lucrurile bune nu le poti realiza decat cu echipa ta.
2. Invata sa gestionezi relatiile si retelele :intelege ca puterea si influenta sunt agenti puternici intr-o organizatie.
3. Invata sa conduci echipe : dezvolta o cultura a inaltei performante, pentru membrii echipei, fa-i sa treaca de la ‘Eu” la “Noi”, si permite-le oamenilor sa-si aduca aportul propriilor calificari, nu numai sa asculte de ordine.
4. Invata sa construiesti increderea: creeaza o cultura a empatiei, a sprijinului reciproc, a sfatuirii si a compasiunii, a interesului fata de viata celuilalt.
Fara indoiala ca aceste sfaturi nu sunt usor de aplicat. In plus, ele tin de o componenta culturala si istorica. In Franta, de exemplu, nu faci o afacere sau o legatura importanta cu cineva daca nu l-ai cunoscut la un “Diner en ville” (Masa in oras). Acest “Diner en ville” este o adevarata institutie : sunt mese organizate de gazde influente la care sunt invitate diferite elite profesionale. Daca nu ai fost “recomandat” de un astfel de “Diner en ville” nu intri in discutie in afaceri, nu esti recunoscut ca valoare. Inclusiv actualul Presedinte al Frantei datoreaza multe lucruri institutiei “Diner en ville”, si a folosit-o mult in campania prezidentiala.