CNADNR se reorganizeaza si apare CNIR
desfiintare cnadrninfiintare cnir
Guvernul a adoptat, miercuri, o ordonanta de urgenta prin care reorganizeaza CNADNR si infiinteaza Compania Nationala de Investitii Rutiere S.A. (CNIR), o companie distincta pentru gestionarea infrastructurii rutiere.
In acelasi timp CNADNR isi schimba denumirea in CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) si va avea ca obiect principal de activitate intretinerea, repararea, administrarea si exploatarea autostrazilor, drumurilor, variantelor ocolitoare si altor elemente de infrastructura rutiera.
Proiectele aflate in implementare, odata ce vor fi finalizate, vor fi transferate catre compania de investitii nou infiintata.
CNIR se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesitatilor de deplasare a cetatenilor si de circulatie a marfurilor in conditii de siguranta, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeana si asigurarea confortului in trafic.
Capitalul social initial al CNIR este in valoare de 50.000.000 lei si este subscris si integral varsat in numerar de statul roman pana la data de 30 noiembrie 2016, in calitate de actionar unic care isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin Ministerul Transporturilor, in calitate de reprezentant legal al statului roman.
Noua companie de investitii poate participa cu capital, in conditiile legii, la constituirea de societati comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, impreuna cu persoane fizice si/sau juridice, romane si/sau straine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera.
De asemenea, poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea subunitati in tara si in strainatate, inclusiv in parteneriat cu Institutiile Financiare Internationale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructura de transport.
In ceea ce priveste gestionarea proiectelor, CNAIR transfera, in mod etapizat, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructura de transport rutier catre CNIR.
Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucuresti; realizarea ring II Centura Sud Bucuresti; realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti; realizarea autostrazii Targu Mures - Targu Neamt - Iasi - Ungheni; realizarea drumului expres Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani.
Pana la desfasurarea efectiva a activitatii CNIR, pot fi asigurate servicii suport de catre CNAIR pe baza de protocol de colaborare incheiat intre cele doua companii.
Personalul CNIR este angajat pe baza de contract individual de munca incheiat conform legii, numai prin concurs.
Sursele de finantare ale CNIR sunt fondurile externe nerambursabile (pentru perioadele de programare 2007-2013, 2014-2020 si dupa 2020), sumele alocate de la bugetul de stat si alte surse legal constituite(imprumuturi publice sau de la institutii financiare internationale).
De asemenea, CNIR incaseaza lunar de la CNAIR 15% din valoarea rovignetei incasate, tarifelor de trecere a podurilor precum si din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publica pe care le are concesionate, cu exceptia veniturilor din concesiunile de spatii de servicii si a veniturilor din inchirieri.
Potrivit Guvernului, infiintarea CNIR va conduce la dezvoltarea pe termen lung a retelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru functionarea optima a pietei interne comunitare, in stransa legatura cu realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020 privind cresterea economica.