Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Ce trebuie sa stiti despre afacerile in sistem Multi Level Marketing MLM

Ce trebuie sa stiti despre afacerile in sistem Multi Level Marketing MLM
de la 30 Sep. 2017 Exclusiv
Tags: sistem multi level marketingretea distribuitori

Daca un agent de vanzari bate la usa unui client, ii vinde un produs si ia apoi un comision din banii incasati, operatiunea se cheama "single level marketing" - cea mai simpla forma de vanzare directa. Daca insa acelasi agent recruteaza si alte persoane, le instruieste sa vanda respectivul produs si ia comision din toate vanzarile realizate ulterior de aceste persoane, operatiunea se cheama "multi level marketing" (MLM) si ea poate sta la baza dezvoltarii unui sistem ramificat in jos, ca o piramida, in care fiecare nou agent poate la randul lui sa recruteze alti agenti. Iar partea interesanta este ca, datorita numarului mare de agenti implicati, cei situati inspre varful acestei piramide pot ajunge sa incaseze bani frumosi din comisioane, in mod regulat, fara sa mai faca absolut nimic. Sistemul va lucra pentru ei.


MLM-ul este intalnit de obicei in cazul distributiei de cosmetice si de produse naturiste (sau de curatenie), dar poate fi aplicat si pentru vanzarea de echipamente sportive sau de asigurari de viata. Mai exact, cum functioneaza afacerea?

In majoritatea cazurilor, exista un depozit central la care sunt conectati mii de agenti distribuitori, majoritatea fara absolut nicio experienta comerciala, care se aprovizioneaza de aici cu marfuri si care incearca apoi sa-si convinga prietenii, cunoscutii sau persoanele noi cu care intra in contact sa cumpere respectivele marfuri sau sa devina la randul lor distribuitori. Argumentele principale sunt calitatea deosebita a produselor si posibilitatea obtinerii unor castiguri consistente din comisioane, dupa modelul prezentat in introducere.  

Nu ne propunem in acest articol sa analizam viabilitatea acestui sistem. Unii sunt foarte entuziasmati de el si il considera o modalitate simpla si onesta de a face bani frumosi, fara prea mare bataie de cap, mai ales dupa ce numarul agentilor recrutati devine foarte consistent.

Si, ca dovada in sprijinul punctului lor de vedere, ei dau exemplul celor peste 350 de firme din Romania cu acest obiect de activitate - comert cu amanuntul in sistem piramidal - care reusesc sa atraga fiecare vanzari de peste 100.000 de lei anual (sunt insa si firma mari care vand de un sfert de miliard de lei anual).

Altii considera insa ca tot sistemul MLM nu este decat o schema Ponzi ceva mai spalata. Ca si in cazul unei scheme Ponzi clasice - explica ei - castigurile agentilor depind de numarul de persoane noi atrase in afacere si mai ales de sumele pe care le platesc aceste persoane, fie pentru a-si forma un mic stoc de produse in vederea revanzarii, fie pentru a achizitiona un kit de instruire, deloc ieftin.

Acesti critici ai sistemului spun ca afacerea n-are cum sa mearga, pentru ca intervine rapid o saturare a pietei, si aduc ca argument date statistice care arata ca doar 1% din cei implicati in sisteme MLM ajung sa castige la un moment dat ceva bani, nu multi, din comisioane.

Cum spuneam insa mai sus, nu ne propunem sa stabilim aici de partea cui este dreptatea, daca sistemul este viabil sau nu. Atragem insa atentia asupra a doua aspecte, pe care de altfel le-au remarcat si autoritatile: primul se refera la relatia dintre firmele care desfasoara astfel de afaceri si agentii recrutati.

Care este natura acestei relatii? In mod normal, este vorba de o relatie comerciala, care presupune desfacerea unor produse, doar ca aceasta desfacere are loc prin intermediul unor persoane fizice care nu sunt nici angajati si nici nu au vreo forma de autorizare, ca PFA sau SRL. Cu alte cuvinte, munca la negru.

Iar al doilea aspect se refera la evaziunea fiscala care caracterizeaza distributia de marfuri in sistem MLM. Astfel, agentii distribuitori care se aprovizioneaza cu produse de la depozitele firmelor din acest sector le revand mai departe fara niciun fel de forma de inregistrare fiscala.

E vorba aici de fapt despre o dubla evaziune pentru ca, pe de o parte, ei cumpara din start produse cu o reducere de 25% fata de pretul de catalog, reducand astfel baza de colectare a TVA, si pe de alta parte revand aceste produse cu un pret mai mare, fara sa plateasca absolut niciun fel de impozit pe venitul obtinut. (Este adevarat, exista si agenti fiscalizati care functioneaza prin intermediul unor PFA-uri sau mici SRL-uri, insa acestia reprezinta doar 2-3% din total.)

Firmele spun insa ca ele nu fac niciun fel de evaziune, pentru ca agentii distribuitori sunt clientii lor finali, si ca ceea ce se intampla mai departe cu produsele nu mai e treaba lor. Faptul ca acesti clienti revand ulterior produsele fara documente nu le mai priveste, iar ele pot foarte bine sa presupuna ca acesti clienti cumpara produsele strict pentru consumul propriu.

E greu de crezut insa ca o companie foarte mare de cosmetice (nu dam numele) nu s-a intrebat niciodata cum se face ca un astfel de "client final" isi permite sa cumpere marfa de 2.500 de lei anual pentru consumul propriu, in conditiile in care respectivul client provine, in majoritatea cazurilor, din randul populatiei cu venituri scazute.

Una peste alta, cert este ca aproape toata marfa ajunsa la distribuitori (neautorizati si fara contract de munca) este revanduta la negru, cu un adaos consistent, si ca Statul pierde astfel TVA, impozit pe profit si taxele aferente salariilor distribuitorilor care nu au statut de angajati.

Ceea ce nu inseamna, desigur, ca ar muri cineva de grija Statului, pentru ca toata lumea vede ce se intampla cu banii publici. E vorba insa de faptul ca avem de-a face cu o evaziune fiscala evidenta (cel putin la nivel teoretic) care ar justifica la un moment dat o actiune in forta a autoritatilor, menita sa scuture serios afacerile in sistem MLM. Iar acesta este, cu siguranta, un element de care trebuie sa tina cont toti cei care activeaza sau vor sa activeze in acest sector.


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.