Climatul de consum s-a imbunatatit semnificativ in Europa
asteptari consum romaniaconsum europagfk
Rezultatele studiului GfK privind climatul de consum din Europa pentru trimestrul a doilea din acest an arata o imbunatatire semnificativa a indicatorului.
Climatul de consum general din cele 28 de tari ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte, in intervalul martie-iunie 2016, pana la 13,1 puncte, acesta fiind cel mai inalt nivel din martie 2008 (16,8 puncte) incoace.
Conform studiului, cat de mare va fi impactul iesirii Marii Britanii asupra climatului de consum din fiecare tara va depinde, in special, de politicile fiscale, de evolutia discutiilor din cadrul Uniunii Europene si de impactul economic al Brexit-ului asupra fiecareia dintre tarile membre.
In Romania, in trimestrul al doilea, perspectiva economica generala a inregistrat o crestere minima (+0,9 puncte), pana la 4,2 puncte, in iunie.
Indicatorul a urcat doar cu putin peste media pe termen lung, de 0 puncte. Reticenta de a cheltui contrasteaza puternic cu cresterea economica sustinuta, inregistrata in ultimii ani.
Asteptarile privind veniturile au scazut cu 3 puncte, in al doilea trimestru, la 18,5 puncte, dar indicatorul ramane la un nivel destul de bun.
Romanii se asteapta sa beneficieze de pe urma cresterii economice, sub forma unei scaderi a somajului si a unei cresteri a veniturilor.
Predilectia spre consum, in iunie, a fost de 3,4 puncte (-0,1 puncte), cu putin peste media pe termen lung.
Venitul neconsumat si economiile sunt inca la un nivel nesatisfacator, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice.
Consumatorii romani inca nu isi pot permite bunuri de valoare si achizitii scumpe, dar, pe parcursul anului, GfK se asteapta la o crestere de inca 15 puncte.