Afacerea cu zero critici si o multime de fani nu e obligatoriu o afacere de succes
criticiafacere de succesafaceriexpertirecenzieopinii negative
Fiecare antreprenor are o structura diferita si fiecare va reactiona diferit in fata criticilor care nu vor intarzia sa apara. E o regula insa cea care spune ca atat opiniile pozitive, cat si cele negative, ne ajuta sa ne construim afacerea din ce in ce mai mult si sa dezvoltam demersul initiat.
Ce face insa ca o afacere sa nu aiba parte de critici? Nimic. Intotdeauna vor exista voci care nu vor fi de acord cu unele valori ale companiei. Indiferent de domeniu, compania va face ori prea mult (in directia gresita), ori prea putin (in directia potrivita).
Expertii s-au pus de acord: companiile care au doar fani si clienti multumiti nu sunt neaparat de succes. Se prea poate ca aceste afaceri sa se mentina la un nivel slab sau mediu si sa nu faca nimic care sa le scoata in evidenta.
Trebuie sa stim insa cum sa ne protejam in fata unor atitudini care, la final de zi, s-ar putea sa nu ne faca sa ne simtim cel mai bine, dar care, pe termen lung, se dovedesc de mare ajutor.
In primul rand, ajuta sa nu luam lucrurile personal. O recenzie a companiei, a produselor sau a unei actiuni in piata nu e o recenzie a noastra. Sa facem asa cum facea Bob Dyaln cand citea o recenzie despre el: "Ce bine ca nu e despre mine!". Sa luam dintr-o critica informatia care ne poate fi de folos si care ne poate servi drept lectie. Sa privim, asadar, dincolo de ambalaj.
Lectia pe care o invatam e cea care ne va ajuta sa crestem. Daca totul e facut asa cum trebuie, nu ar trebui sa existe plangeri, cel putin nu plangeri justificate. Chiar si cand avem de-a face cu un client furios de-a dreptul, sa incercam sa intelegem ce trebuie imbunatatit la afacerea noastra. Exista multi antreprenori care nu stiu sau care, de la un punct incolo, nu mai vor sa asculte.
Mai apoi, raspunsul pe care il dam clientilor nu trebuie sa ofenseze si nu trebuie sa raspunda cu aceeasi moneda. Da, clientul are dreptate in masura in care plangerea sa e justificata. Orice situatie trebuie analizata, iar clientul trebuie sa fie multumit de rezolvare sau sa inteleaga de ce, in unele cazuri, nu poate primi ceea ce a cerut.
E nevoie de rapiditate, e nevoie de straturi multe care sa ne protejeze de ceea ce poate sa ne schimbe odata cu trecerea timpului. Insa niste valori bine stabilite si niste principii care isi dovedesc succesul in timp ar trebui sa fie de baza in dezvoltarea unei afaceri.
Reactiile clientilor pot fi cat se poate de variate, insa au la baza acelasi punct comun: sunt nemultumiti de un aspect al afacerii tale si vor o rezolvare.
Criticile ar trebui privite ca un sistem de care ne putem folosi pentru imbunatatirea afacerii. Si, oricat ar parea de imposibil de realizat, sa fim recunoscatori ca avem parte si de astfel de obstacole de trecut.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online