Voluntariatul in situatii de urgenta va fi considerat experienta profesionala
voluntariatexperienta profesionalasituatii urgenta
Guvernul a completat si modificat Statutul personalului voluntar din serviciile de urgenta, in scopul imbunatatirii cadrului legislativ de recunoastere a activitatii de voluntariat la nivelul comunitatilor si, implicit, al cresterii numarului membrilor activi din serviciile voluntare.
Astfel, activitatea de voluntariat in situatii de urgenta se va considera experienta profesionala si/sau in specialitate, in functie de tipul activitatii, daca aceasta este realizata in domeniul studiilor absolvite.
De asemenea, se reglementeaza parcursul profesional al voluntarului si se stabilesc competentele minime pe care trebuie sa le aiba fiecare membru al serviciilor de urgenta voluntare pentru a putea evolua in aceasta cariera.
Una dintre conditiile minime pentru un parcurs profesional al voluntarului in situatii de urgenta este absolvirea obligatorie a unui curs de initiere servant pompier, in maximum un an de la incheierea contractului de voluntariat.
Dupa absolvirea acestui curs, in functie de specializare, pentru a evolua profesional, trebuie absolvite alte cursuri de formare profesionala.
De exemplu, pentru a putea ocupa un post de conducator autospeciale intr-un serviciu de voluntariat de situatii de urgenta, este obligatorie absolvirea unui curs de mecanic utilaj, iar, ulterior, dupa minim un an, a unui curs de conducator autospeciale.
Pentru a ocupa un post de sef compartiment prevenire, este obligatorie absolvirea unui curs de specialist prevenire (in minim doi ani de la absolvirea cursului de initiere de servant pompier), iar, dupa minim un an, a unui curs de sef compartiment prevenire.
Pentru a candida pentru un post de sef serviciu intr-un SVSU, cursurilor mentionate li se adauga absolvirea unui curs de sef serviciu, intr-o perioada de minimum un an de la absolvirea cursurilor precedente.
Parcursul profesional al voluntarului este confirmat de certificatul nominal de voluntar.
Statutul personalului voluntar din serviciile de urgenta voluntare (aprobat prin HG 1579/2005) reglementeaza selectionarea, promovarea si facilitarea personalului voluntar, in spiritul solidaritatii civice, la actiunile organizate de autoritatile administratiei publice locale in cadrul serviciilor de urgenta voluntare, precum si drepturile si obligatiile acestuia.
Voluntariatul se desfasoara in baza unui contract, incheiat in scris intre voluntar si beneficiarul voluntariatului. Primul contract de voluntariat cuprinde o perioada de proba de 3-6 luni, care se finalizeaza prin teste si verificari practice, sustinute in prezenta unei comisii.