Ghidul angajatorului. Cele 16 drepturi pe care le au inspectorii ITM veniti in control
controale itminspectori itm
Inspectia Muncii este organismul care, potrivit art. 237 din Codul muncii, are dreptul sa controleze modul in care sunt aplicate reglementarile in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca. Acest drept general de a control se concretizeaza in 16 drepturi specifice prevazute in Legea nr.108/1999 si in HG nr.488/2017, cele doua acte normative care reglementeaza activitatea acestui organism.
Astfel. inspectorii
ITM au dreptul:
1) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila in sediul oricarui angajator si in orice alt loc de munca organizat de persoane fizice sau juridice;
2) sa identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea sau pe baza altor documente, persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii evenimentelor si sa impuna completarea fisei de identificare;
3) sa solicite angajatorului sau reprezentantului legal al acestuia, precum si salariatilor, singuri ori in prezenta martorilor, documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor;
4) sa li se puna la dispozitie de catre entitatea controlata copii de pe documentele care au legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului;
5) sa ia declaratii scrise, singuri sau in prezenta martorilor, salariatilor, angajatorilor si/sau, dupa caz, reprezentantilor legali ai acestora, precum si altor persoane care pot da informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat;
6) sa preleveze, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau in vederea administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze detinatorul sau angajatorul despre aceasta;
7) sa dispuna angajatorului efectuarea de masuratori, determinari si expertize pentru prevenirea unor evenimente sau pentru stabilirea cauzelor evenimentelor produse, precum si verificarea, prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite admisibile la locurile de munca;
8) sa preleveze mostrele necesare din produse pentru care desfasoara actiuni de supraveghere a pietei, iar in cazul in care considera necesar, sa dispuna distrugerea sau scoaterea din uz a produselor care prezinta un risc grav;
9) sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;
10) sa dispuna interzicerea, restrictionarea, retragerea unui produs de pe piata sau rechemarea acestuia, cu precizarea motivelor care stau la baza acestei decizii;
11) sa dispuna sistarea activitatii sau oprirea din functiune a echipamentelor de munca, in cazul in care constata o stare de pericol grav si iminent de accidentare ori de imbolnavire profesionala, si sa sesizeze, dupa caz, organele de urmarire penala;
12) sa dispuna suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare;
13) sa aplice semne distinctive cu valoare de sigiliu, in conditiile prevazute de lege, in virtutea autoritatii de stat cu care este investit, pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu;
14) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, cand exista indicii de savarsire a unei infractiuni;
15) sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni prevazute de legislatia in vigoare;
16) sa solicite si sa primeasca neconditionat sprijin de la autoritati si institutii de ordine publica si protectie, dupa caz, in desfasurarea controlului.
In mod corelativ, obligatiile angajatorilor stabilite de Legea nr. 108/1999 sunt:
a) sa permita inspectorilor de munca accesul liber in sediile in care isi desfasoara activitatea chiar fara instiintare prealabila. Impiedicarea in orice mod a inspectorilor de munca sa exercite controlul se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
b) sa puna la dispozitia inspectorilor de munca documentele si copii ale acestora precum si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor (amenda este de la 5.000 de lei la 10.000 de lei).
c) sa aduca la indeplinire masurile dispuse de inspectorul de munca (amenda este de la 5.000 de lei la 10.000 de lei).
In plan international exista doua modele de reglementare a organismelor de tip „Inspectia Muncii”:
1) sistemul american, in care organisme foarte specializate sunt concentrate pe control si sanctiune;
2) sistemul franco-latin, in care exista organe de control cu competente generale, orientate mai degraba spre remediere decat spre sanctionare.
Ca principiu, sistemul romanesc este apropiat celui franco-latin, cu precizarea ca numarul de sanctiuni aplicate anual in Romania de inspectorii de munca depaseste media europeana.
Citeste si:
5 semne care iti arata ca TELEFONUL tau E ASCULTAT
Sursa foto: www.pexels.com