Prima conditie ca sa obtii o marire de salariu: sa o ceri
Cei mai multi angajati ezita se ceara o marire de salariu. Considera ca acesta este un subiect extrem de sensibil, nu stiu cum sa aduca vorba despre el, au impresia ca isi pun seful intr-o postura neplacuta, se tem sa nu para lacomi etc. Asa ca prefera sa taca si sa spere ca seful va remarca singur ce treaba buna fac ei si ca, in consecinta, va veni din proprie initiativa cu propunerea unei mariri de salariu. Lucru extrem de putin probabil.
In primul si in primul rand, a cere la un moment dat o marire de salariu este o chestiune perfect normala. Relatia de munca dintre tine si angajatorul tau presupune si asa ceva.
Da, poate ca tu te simti inconfortabil sa initiezi o discutie pe aceasta tema, dar pentru seful tau nu e nimic neobisnuit. El lucreaza tot timpul cu salarii, este foarte atent la ele (acestea constituie o cheltuiala majora in orice firma), ca urmare stie in orice moment cam cum se prezinta situatia per ansamblu si daca isi poate permite sa creasca salariul tau sau al altor angajati.
Cererea ta n-o sa-l ia prin surprindere. Si in niciun caz el n-o sa gandeasca “Vai, ce solicitare plina de tupeu!” sau “Aha, stiam eu ca sta in firma doar pentru bani!”. E de la sine inteles ca muncesti (si) pentru bani.
Trebuie doar sa fii atent la doua lucruri: a) sa nu ceri o marire exagerata, care sa iti aduca salariul la un nivel mult peste cel al pietei muncii in domeniul tau si b) sa ai in spate o perioada eficienta, cu niste realizari frumoase, care sa te evidentieze printre colegii tai care desfasoara o munca similara.
Priveste lucrurile in felul urmator: o marire de salariu este o recunoastere a faptului ca ai o contributie mai substantiala la bunul mers al firmei decat atunci cand ti-a fost stabilit salariul actual. Marirea nu este deci un cadou, nu este o favoare. Este doar o operatiune care aduce un echilibru intre valoarea muncii tale si modul in care este ea recompensata.
Si, atentie, atunci cand o ceri nu trebuie sa fii pregatit cu un intreg dosar al realizarilor tale, cu prezentari stufoase in Power Point, cu expuneri lungi si detaliate ale motivelor pentru care crezi tu ca meriti o marire. Cel mai adesea, sunt suficiente cateva fraze:
“Apreciez oportunitatile pe care le am in aceasta firma. Mi-a facut placere sa ma ocup de proiectele X, Y si Z, mai ales ca s-au bucurat de succes si au contribuit la atingerea scopurilor firmei. Putem discuta despre ajustarea salariului meu la un nivel care sa reflecte mai bine aceasta contributie?”
Gata, gheata a fost sparta, ai fost direct, clar si politicos.
Si, in continuare, ce se poate intampla?
1) Seful tau e deschis, incepeti sa discutati direct despre ce suma ar fi vorba;
2) Seful iti cere un timp de gandire ca sa analizeze problema, caz in care poti sa ii fortezi putin mana: “Ar fi OK sa astept un raspuns din partea dvs. peste 2 saptamani, cand o sa ne intalnim din nou pentru discutia lunara despre proiectul cutare?”
3) Seful spune ca ii pare rau, dar chiar nu se poate. Si aici recomandarea este sa intrebi concret: “Imi puteti spune cam ce ar trebui sa imbunatatesc in activitatea mea ca sa am sanse mai mari la o marire in viitorul apropiat?”. Orice manager cat de cat OK ar trebui sa poata raspunde pe loc, fara nicio ezitare, la aceasta intrebare.
Asta e. Nu ai nimic de pierdut daca ceri o marire de salariu, ci numai de castigat, chiar daca acest castig inseamna doar un feedback onest privind munca ta. Dar, de ce nu, castigul poate fi cel sperat: o suma frumusica in plus la salariu, pe care ai obtinut-o cu putina indrazneala, in urma unei discutii de cateva minute cu seful tau.
Sursa foto: www.pexels.com