SAF-T pune probleme firmelor romanesti, dar ANAF da dovada de intelegere: se extinde perioada de gratie, ce trebuie sa stie managerii
saf-tdigitalizare anafanaffisc
Se pare ca apar primele probleme in cadrul companiilor romanesti, cu digitalizarea fiscala implementata in ultima perioada in tara noastra.
Mai exact, un raport Pwc arata ca majoritatea companiilor ce au luat parte la un sondaj (76,5%), nu au reusit inca sa depuna un prim fisier standard de control fiscal (SAF-T), desi acesta a devenit obligatoriu pentru marii contribuabili in doua etape, ianuarie si, respectiv, iulie 2022.
"Astfel, companiile incadrate la mari contribuabili atat in anul 2021, cat si in anul 2022, au aceasta obligatie de raportare incepand cu 1 ianuarie 2022, in timp ce pentru companiile care au devenit contribuabili mari din acest an obligatia a intervenit din iulie 2022.
Totusi, ambele categorii au beneficiat de o perioada de gratie de sase luni pentru prima raportare SAF-T. In conditiile in care foarte multi contribuabili au intampinat dificultati in indeplinirea obligatiei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat pe 1 august 2022 ca extinde perioada de gratie cu alte sase luni pentru ambele categorii", transmit autorii analizei.
”Decizia autoritatilor fiscale de a extinde perioada de gratie pentru conformarea cu cerintele de raportare SAF-T este binevenita si raspunde practic solicitarilor venite din partea companiilor. Efortul este considerabil pentru ca adaptarea softurilor de contabilitate difera de la o companie la alta, in functie de capabilitatile pe care le au, de eventualele reglementari specifice pe care trebuie sa le respecte sau de solutiile IT pe care le folosesc pentru raportare.
Anumite provocari erau de asteptat, daca ne uitam si la experientele altor state, iar costurile initiale nu sunt mici, dar pe termen mediu si lung sunt convins ca atat fiscul, cat si companiile vor avea beneficii pentru ca inspectiile fiscale vor fi mai eficiente, cu o abordare mai uniforma si o reducere dramatica a erorilor umane in privinta datelor, colectarea taxelor se va ameliora, datele vor fi transmise mai usor, conformarea va fi mai simpla, iar procedurile mai transparente”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.
Ce probleme au intampinat companiile? Managerii nostri acuza lipsa explicatiilor, dar invoca si costul ridicat
In analiza citata apar si cateva motive ce au stat la baza acestei intarzieri. Conform specialistilor, se pare ca cele mai multe companii (36%) acuza faptul ca este insuficient timpul pentru adaptarea sistemului ERP si creionarea regulilor de transformare prin raportare la nomenclatoarele SAF-T.
De asemenea, in cazul a 18,4% dintre respondenti, motivul invocat e reprezentat de lipsa anumitor explicatii clare privind structura SAF-T.
In aceeasi ordine de idei, 14% dintre companiile respondente la studiul Pwc, declara ca implementarea SAF-T prin adaptarea sistemului ERP si a subsistemelor utilizate are un cost ridicat.
Specialistii recunosc faptul ca implementarea SAF-T este un proces complex
”Implementarea SAF-T este un proces complex care necesita timp pentru ambele parti: contribuabili si autoritati fiscale. Raportarea SAF-T impune o perioada de pregatire in avans, in care companiile trebuie sa identifice in sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fisier, sa-si alinieze datele la cerintele SAF-T si sa pregateasca fisierele SAF-T pe structura si formatul solicitate de ANAF. Toate aceste etape consuma timp si efort, insa este un proces care se desfasoara o data, inainte de prima depunere a unei declaratii SAF-T, urmand ca, pe viitor, raportarea sa fie mult mai simpla”, a explicat Anca Macovei, Director servicii fiscale PwC Romania.
"Date fiind impedimentele de pana acum, respondentii estimeaza ca vor fi pregatiti sa depuna primul fisier SAF-T, astfel: 60,3% spun ca vor fi gata pe parcursul anului 2022, dar dupa data de 1 august (mentionam ca sondajul a fost realizat in saptamana 25 iulie - 2 august); 27% considera ca vor fi pregatiti pe parcursul anului 2023; 12,7% au precizat ca au depus pana la 31 iulie 2022.
Desi nu au reusit sa se conformeze cu noua obligatie, 90% dintre respondenti arata ca fac pregatiri intense pentru SAF-T, cei mai multi dintre acestia fiind in urmatoarele stadii: 31,3% sunt in proces de implementare, respectiv de preluare a datelor din sistem si transformarea lor in formatul SAF-T; 24,1% au finalizat atat preluarea datelor din sistem si transformarea lor in formatul SAF-T, precum si instalarea si testarea solutiei SAF-T; 20,5% au finalizat preluarea datelor si transformarea lor in format SAF-T si se afla in proces de instalare a solutiei SAF-T", mai explica specialistii Pwc.
Atentie: Raportarea SAF-T va deveni obligatorie si pentru celelalte categorii de contribuabili, astfel: contribuabilii mijlocii si institutiile de credit, institutiile financiare nebancare si societatile de asigurare/ reasigurare sunt obligate sa raporteze din anul 2023, iar contribuabilii mici – incepand cu anul 2025. De asemenea, toate aceste categorii vor beneficia de perioada de gratie suplimentara de sase luni, anuntata de ANAF pe 1 august.