Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj
de Mihai Balescu la 22 Ian. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aviatiepilotajpilot avionzborinstructaj

De ce apar erorile de pilotaj? Raspunsul s-ar putea sa va surprinda. Motivul il constituie adesea nu lipsa de pregatire sau experienta insuficienta a pilotilor, ci oboseala. O spun, mai cu jumatate de gura, insisi pilotii, care marturisesc ca din cauza oboselii accentuate li s-a intamplat uneori sa rateze apeluri radio importante, sa interpreteze gresit datele afisate de aparatura de bord sau chiar sa adoarma in timpul zborului.

“Sa nu cumva sa ma trezesc si sa constat ca tu inca nu te-ai sculat”, i-ar fi spus odata un pilot secundului sau inaintea unui zbor. Mai mult ca sigur ca e vorba doar de o gluma din folclorul bransei, totusi ea are o baza reala: au existat cateva cazuri in SUA si Marea Britanie cand pilotii au trecut de aeroportul pe care trebuiau sa aterizeze pentru ca adormisera, in timp ce avionul zbura pe pilot automat.

Dar adevarul e ca pilotii nici nu prea au cum sa se odihneasca in mod corespunzator. Teoretic, ei ar trebui sa se refaca intre doua zboruri dormind in saloanele destinate echipajelor, aflate in marile aeroporturi, dar acestea nu ofera intotdeauna conditiile necesare (spatiu suficient, intuneric, liniste, temperatura adecvata).

Reporterii postului ABC News chiar au filmat pe ascuns piloti care preferau sa se odihneasca pe scaunele din zonele VIP ale aeroporturilor, unde era mai putina aglomeratie decat in saloanele special amenajate pentru ei.


Apoi, chiar daca exista conditii adecvate de odihna, trebuie tinut cont si de faptul ca pilotii nu pot dormi la comanda. Cursele lungi, care presupun schimbari de fus orar, duc la tulburari ale ceasului biologic, acel mecanism al organismului uman care ne spune cand sa stam treji si cand sa ne culcam. Pentru ca efectele acestor tulburari sa se estompeze ar fi nevoie de perioade lungi de pauza, dar programul strans al pilotilor nu permite asa ceva.

Rezultatul e oboseala cronica, o afectiune foarte periculoasa pentru piloti deoarece manifestarile ei includ:

• viteza scazuta de reactie
• lipsa de concentrare
• pierderi de memorie
• erori in rationamente
• reducerea acuitatii vizuale
• depresie,

adica exact lucruri de care pilotii NU au nevoie.

In aviatia militara lucrurile stau cu totul altfel – aici regulile sunt stricte si se aplica la fel de strict. Pilotilor li se impune chiar si numarul de calorii pe care trebuie sa le asimileze inainte de a se urca in avion, in timp ce in aviatia civila pilotii trebuie sa se multumeasca adesea cu o punga de chipsuri luata de la un automat din incinta aeroportului.

N-am fi vorbit atat despre oboseala pilotilor daca ea n-ar fi fost unul dintre factorii determinanti in foarte multe dintre accidentele aviatice. Si, din pacate, situatia nu se amelioreaza. Un studiu efectuat de Health and Safety Laboratory, din Birmingham, arata ca 75% din pilotii britanici au traversat in activitatea lor perioade de oboseala severa, iar 81% din ei spun ca situatia e mai rea acum decat in urma cu doi ani.

Lucrurile devin si mai grave daca ne gandim ca pentru oboseala practic nu exista remedii, in afara de odihna, desigur. Gradul de oboseala nu este influentat nici de motivare, nici de profesionalism, nici de antrenament, nici de experienta. Iar progresul tehnologic, foarte semnificativ de altfel in domeniul aviatiei, nu poate face nici el mare lucru.

Citeste si: Alexandru Ioan Cuza – povesti de viata si povesti de moarte pe fundalul Unirii Principatelor Romane

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Laura Codruta Kovesi intervine: Daca vrem mai multi bani la buget, haideti sa reducem frauda cu TVA
Ultima ora

Laura Codruta Kovesi intervine: Daca vrem mai multi bani la buget, haideti sa reducem frauda cu TVA

today17 Iun. 2025
Table magnetice vs. table clasice: care sunt mai potrivite pentru acasa si scoala
Social

Table magnetice vs. table clasice: care sunt mai potrivite pentru acasa si scoala

today17 Iun. 2025
Cum sa folosesti vopseaua lavabila alba ca fundal pentru accente cromatice vibrante
Casa si gradina

Cum sa folosesti vopseaua lavabila alba ca fundal pentru accente cromatice vibrante

today17 Iun. 2025
Mobilierul pentru baie. Cum sa iti organizezi spatiul eficient si cu stil
Casa si gradina

Mobilierul pentru baie. Cum sa iti organizezi spatiul eficient si cu stil

today17 Iun. 2025
Camera de Comert Americana in Romania cere politicienilor sa nu schimbe cota unica cu impozitul progresiv si avertizeaza mediul politic ca actuala tergiversare a unor masuri ingrijoreaza antreprenorii
Economie

Camera de Comert Americana in Romania cere politicienilor sa nu schimbe cota unica cu impozitul progresiv si avertizeaza mediul politic ca actuala tergiversare a unor masuri ingrijoreaza antreprenorii

today17 Iun. 2025
Consilierul lui Nicusor Dan spune ca pana pe 30 iunie Romania trebuie sa aiba un nou pachet de masuri fiscale - Sunt toate scenariile pe masa in privinta masurilor care se pot adopta
Ultima ora

Consilierul lui Nicusor Dan spune ca pana pe 30 iunie Romania trebuie sa aiba un nou pachet de masuri fiscale - Sunt toate scenariile pe masa in privinta masurilor care se pot adopta

today17 Iun. 2025
Cum sa eviti surprizele neplacute in relatia cu partenerii de business
Companii

Cum sa eviti surprizele neplacute in relatia cu partenerii de business

today17 Iun. 2025
Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?
Financiar-Bancar

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?

today16 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x