Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj Peste jumatate din accidentele aviatice au drept cauza erorile de pilotaj
de Mihai Balescu la 22 Ian. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aviatiepilotajpilot avionzborinstructaj

De ce apar erorile de pilotaj? Raspunsul s-ar putea sa va surprinda. Motivul il constituie adesea nu lipsa de pregatire sau experienta insuficienta a pilotilor, ci oboseala. O spun, mai cu jumatate de gura, insisi pilotii, care marturisesc ca din cauza oboselii accentuate li s-a intamplat uneori sa rateze apeluri radio importante, sa interpreteze gresit datele afisate de aparatura de bord sau chiar sa adoarma in timpul zborului.

“Sa nu cumva sa ma trezesc si sa constat ca tu inca nu te-ai sculat”, i-ar fi spus odata un pilot secundului sau inaintea unui zbor. Mai mult ca sigur ca e vorba doar de o gluma din folclorul bransei, totusi ea are o baza reala: au existat cateva cazuri in SUA si Marea Britanie cand pilotii au trecut de aeroportul pe care trebuiau sa aterizeze pentru ca adormisera, in timp ce avionul zbura pe pilot automat.

Dar adevarul e ca pilotii nici nu prea au cum sa se odihneasca in mod corespunzator. Teoretic, ei ar trebui sa se refaca intre doua zboruri dormind in saloanele destinate echipajelor, aflate in marile aeroporturi, dar acestea nu ofera intotdeauna conditiile necesare (spatiu suficient, intuneric, liniste, temperatura adecvata).

Reporterii postului ABC News chiar au filmat pe ascuns piloti care preferau sa se odihneasca pe scaunele din zonele VIP ale aeroporturilor, unde era mai putina aglomeratie decat in saloanele special amenajate pentru ei.


Apoi, chiar daca exista conditii adecvate de odihna, trebuie tinut cont si de faptul ca pilotii nu pot dormi la comanda. Cursele lungi, care presupun schimbari de fus orar, duc la tulburari ale ceasului biologic, acel mecanism al organismului uman care ne spune cand sa stam treji si cand sa ne culcam. Pentru ca efectele acestor tulburari sa se estompeze ar fi nevoie de perioade lungi de pauza, dar programul strans al pilotilor nu permite asa ceva.

Rezultatul e oboseala cronica, o afectiune foarte periculoasa pentru piloti deoarece manifestarile ei includ:

• viteza scazuta de reactie
• lipsa de concentrare
• pierderi de memorie
• erori in rationamente
• reducerea acuitatii vizuale
• depresie,

adica exact lucruri de care pilotii NU au nevoie.

In aviatia militara lucrurile stau cu totul altfel – aici regulile sunt stricte si se aplica la fel de strict. Pilotilor li se impune chiar si numarul de calorii pe care trebuie sa le asimileze inainte de a se urca in avion, in timp ce in aviatia civila pilotii trebuie sa se multumeasca adesea cu o punga de chipsuri luata de la un automat din incinta aeroportului.

N-am fi vorbit atat despre oboseala pilotilor daca ea n-ar fi fost unul dintre factorii determinanti in foarte multe dintre accidentele aviatice. Si, din pacate, situatia nu se amelioreaza. Un studiu efectuat de Health and Safety Laboratory, din Birmingham, arata ca 75% din pilotii britanici au traversat in activitatea lor perioade de oboseala severa, iar 81% din ei spun ca situatia e mai rea acum decat in urma cu doi ani.

Lucrurile devin si mai grave daca ne gandim ca pentru oboseala practic nu exista remedii, in afara de odihna, desigur. Gradul de oboseala nu este influentat nici de motivare, nici de profesionalism, nici de antrenament, nici de experienta. Iar progresul tehnologic, foarte semnificativ de altfel in domeniul aviatiei, nu poate face nici el mare lucru.

Citeste si: Alexandru Ioan Cuza – povesti de viata si povesti de moarte pe fundalul Unirii Principatelor Romane

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Poate un salariat sa schimbe in instanta rezultatul evaluarii facute de angajator?
Companii

Poate un salariat sa schimbe in instanta rezultatul evaluarii facute de angajator?

today02 Dec. 2024
Doi giganti mondiali fac angajari masive in Romania, pe salarii mari!
Noutati auto 2024 - stiri din domeniul auto

Doi giganti mondiali fac angajari masive in Romania, pe salarii mari!

today02 Dec. 2024
Manager de succes in Era Digitala - 7 instrumente utile care-ti usureaza munca
Companii

Manager de succes in Era Digitala - 7 instrumente utile care-ti usureaza munca

today02 Dec. 2024
Mai putini someri in Romania: tinerii raman cei mai afectati
Ultimele stiri economice

Mai putini someri in Romania: tinerii raman cei mai afectati

today02 Dec. 2024
In mod surprinzator, dobanzile la banci scad. Bucurie mare, dar nu pentru creditele noi!
Financiar-Bancar

In mod surprinzator, dobanzile la banci scad. Bucurie mare, dar nu pentru creditele noi!

today02 Dec. 2024
Venituri pasive explicate: Cum sa faci bani fara sa muncesti non-stop?
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Venituri pasive explicate: Cum sa faci bani fara sa muncesti non-stop?

today01 Dec. 2024
Profesia care-ti asigura in Romania o pensie medie de 25.000 de lei pe luna
Ultimele stiri economice

Profesia care-ti asigura in Romania o pensie medie de 25.000 de lei pe luna

today01 Dec. 2024
Scade numarul pensionarilor de la o luna la alta. Cei ce raman in viata traiesc cu o pensie medie de 2.700 de lei lunar
Economie

Scade numarul pensionarilor de la o luna la alta. Cei ce raman in viata traiesc cu o pensie medie de 2.700 de lei lunar

today01 Dec. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Manager de succes in Era Digitala - 7 instrumente utile care-ti usureaza munca
Companii

Manager de succes in Era Digitala - 7 instrumente utile care-ti usureaza munca

today02 Dec. 2024
Mai putini someri in Romania: tinerii raman cei mai afectati
Ultimele stiri economice

Mai putini someri in Romania: tinerii raman cei mai afectati

today02 Dec. 2024
In mod surprinzator, dobanzile la banci scad. Bucurie mare, dar nu pentru creditele noi!
Financiar-Bancar

In mod surprinzator, dobanzile la banci scad. Bucurie mare, dar nu pentru creditele noi!

today02 Dec. 2024
Venituri pasive explicate: Cum sa faci bani fara sa muncesti non-stop?
Banii tai - sectiune de educatie...

Venituri pasive explicate: Cum sa faci bani fara sa muncesti non-stop?

today01 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x