Romanii, inselati la telefon: escrocii suna in numele bancilor sau autoritatilor folosind numere oficiale de pe site-urile institutiilor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Romanii, inselati la telefon: escrocii suna in numele bancilor sau autoritatilor folosind numere oficiale de pe site-urile institutiilor
Romanii, inselati la telefon: escrocii suna in numele bancilor sau autoritatilor folosind numere oficiale de pe site-urile institutiilor
de Cristina Enescu la 29 Iun. 2025
Urmareste-ne pe Google News
fraude onlineescrocihackeriinfractori ciberneticimetode de frauda

Atentie, romani! Tot mai multe cazuri de inselatorii telefonice pun in pericol siguranta financiara a cetatenilor. Escrocii folosesc o metoda tot mai perfida: suna in numele bancilor sau autoritatilor, iar culmea, apelurile vin, aparent, de pe numere oficiale, extrase chiar din sectiunile de contact ale site-urilor institutiilor. Fiti vigilenti si nu oferiti informatii personale sau bancare necunoscute!
 


 
Fraudele telefonice devin tot mai greu de depistat, iar atacatorii folosesc trucuri digitale avansate pentru a pacali potentialele victime. O metoda des intalnita este aceea de a afisa numere reale ale institutiilor pe ecranele telefoanelor, in timp ce apelul este realizat de fapt din mediul online.
 
"Unul dintre cele mai intalnite scenarii de frauda foloseste metoda spoofing-ului. Victima este sunata de catre un atacator care sustine ca apeleaza in numele unei banci sau a unei autoritati din Romania. Numarul de telefon afisat pe ecranul potentialei victime este de cele mai multe ori regasit in sectiunea de contact de pe site-urile bancilor sau a institutiilor, astfel incat o verificare rapida a contactului sa nu dea de banuit. 
 
Cu toate acestea, numarul real de pe care s-a efectuat apelul fraudulos nu este cel afisat pe ecran, atacatorii putandu-si deghiza identitatea prin anumite aplicatii online care folosesc tehnologia VoIP (voice over IP), iar apelul este realizat din internet de fapt. 
 
Uneori, pentru a genera un nivel ridicat de incredere, atacatorii chiar cer interlocutorului sa verifice daca la o simpla cautare pe Google numarul afisat pe ecran apartine entitatii in numele caruia a fost efectuat apelul. 
 
Dupa ce victima efectueaza verificarea si vede numarul respectiv pe site-ul oficial, capata incredere ca vorbeste cu un '˜reprezentant' al institutiei sau a companiei in cauza", explica specialistii din cadrul Directoratului National de Securitate Cibernetica (DNSC) si ING Bank Romania.
 

Din nefericire pentru victime, in foarte putine cazuri banii pierduti sunt recuperati

 
Doar 28% dintre victimele fraudelor online se plang autoritatilor, iar un incredibil 4% reusesc sa isi recupereze banii pierduti, arata un raport Global Anti Scam Alliance prezentat la o sesiune de informare organizata de DNSC si ING Bank Romania.
 
"Infractorii din mediul online isi perfectioneaza constant metodele si scenariile de atac, de aceea ar fi important sa nu ne blocam neaparat in analize tehnice ale unor elemente foto, video sau audio care acompaniaza tentativa de frauda, cat sa fim constienti de trei elemente care sunt numitor comun in majoritatea fraudelor. Indiferent de povestea pe care ne-o prezinta atacatorii, prima data vor incerca sa ne emotioneze pentru a fi mai impulsivi si mai putin vigilenti.

Emotia poate fi pozitiva ('ai castigat un premiu' ori 'castigi de zece ori suma investita intr-o luna prin programul nostru') sau negativa ('banca suspecteaza o frauda pe contul tau', 'cineva a efectuat un credit pe numele tau'). Ulterior, o sa obsevam in scenariu prezentat cel de-al doilea element - urgenta ('valideaza acum datele sau pierzi accesul la cont', 'mai sunt X locuri disponibile'). In final, apare si al treilea element care constituie un indiciu clar ca este o tentativa de frauda - solicitarea de a furniza date, de a instala aplicatii pe dispozitiv sau de a deschide anumite conturi.

Daca regasiti toate aceste elemente intr-un apel, mesaj sau mail primit de la un necunoscut, de la un prieten sau chiar de la o anumita entitate din sectorul public sau cel privat, cel mai probabil sunteti foarte aproape de a cadea in capcana. Opriti-va si raportati intiativa catre autoritati!", sustine Mihai Rotariu, manager al Directiei Comunicare, Marketing si Media din cadrul DNSC.
 
Sursa foto: freepik.com
 
Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Povestea de succes a liderului unei generatii - Creierul din spatele Beach, Please, Andrei Selaru, are afaceri de milioane de euro
Companii

Povestea de succes a liderului unei generatii - Creierul din spatele Beach, Please, Andrei Selaru, are afaceri de milioane de euro

today17 Iul. 2025
Analiza. Efectele pe termen scurt ale consolidarii fiscale - Inflatie peste 8% in august si economie incetinita
Economie

Analiza. Efectele pe termen scurt ale consolidarii fiscale - Inflatie peste 8% in august si economie incetinita

today17 Iul. 2025
Informatii personale despre salariat asupra  carora angajatorul trebuie sa pastreze confidentialitatea
Companii

Informatii personale despre salariat asupra carora angajatorul trebuie sa pastreze confidentialitatea

today16 Iul. 2025
Dividendele, impozitate mai dur: Ce greseli sa eviti si cum sa nu pierzi bani din profitul firmei tale. Expertii se asteapta la
Economie

Dividendele, impozitate mai dur: Ce greseli sa eviti si cum sa nu pierzi bani din profitul firmei tale. Expertii se asteapta la "manevre legale" din partea antreprenorilor

today16 Iul. 2025
Proiecte PNRR de 6,3 miliarde euro, imposibil de indeplinit pana in 2026
Economie

Proiecte PNRR de 6,3 miliarde euro, imposibil de indeplinit pana in 2026

today16 Iul. 2025
Scadere dramatica a populatiei: Romania continua declinul demografic
Analize

Scadere dramatica a populatiei: Romania continua declinul demografic

today16 Iul. 2025
Datoria publica a Romaniei se indreapta spre 60% din PIB - Ultimii 5 ani au fost catastrofali, spune ministrul Finantelor
Economie

Datoria publica a Romaniei se indreapta spre 60% din PIB - Ultimii 5 ani au fost catastrofali, spune ministrul Finantelor

today16 Iul. 2025
Cum sa alegi o clinica de implanturi dentare din Bucuresti
Sanatate

Cum sa alegi o clinica de implanturi dentare din Bucuresti

today16 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x