Ministerul Sanatatii modifica fluxul informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu SARS CoV- 2
raportare cazuri covid19modificare flux informationaldecizie carantinare
Ministerul Sanatatii a anuntat ca, incepand de saptamana viitoare, se modifica fluxul informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu SARS CoV- 2, prin actualizarea platformei informatice de colectare a datelor.
Avand in vedere noile prevederi legale conform carora medicii de familie vor prelua monitorizarea persoanele asimptomatice infectate cu noul coronavirus, dar si pentru reducerea timpilor in colectarea si corelarea datelor furnizate de autoritatile si institutiile implicate, precum si reducerea timpului de informare a persoanelor testate, a fost emis Ordinul ministrului Sanatatii pentru aprobarea fluxului informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu SARS CoV- 2
"Actualizarea fluxului informational va reduce timpii de raspuns a directiilor de sanatate publica si va imbunatati colaborarea dintre acestea si persoanele infectate sau care fac parte din anchetele epidemiologice. Persoanele care au fost testate vor afla in timp real rezultatul testelor, de asemenea, deciziile emise de DSP vor fi transmise automat din sistemul informatic, nemaifiind necesara contactarea DSP.
De asemenea, se va facilita colaborarea cu medicii de familie. Masurile sunt luate pe baza experientei acumulate in cele 8 luni de gestionare a pandemiei, dar si in conformitate cu noile prevederi legislative", a declarat Nelu Tataru, ministrul Sanatatii.
Formular de insotire a probelor
Conform Ordinului, probele transportate la laboratoarele care realizeaza testarea RT-PCR vor avea un formular de insotire a probei recoltate cu cod emis anterior de DSP.
Pentru toate probele recoltate (la cerere sau conform metodologiei), laboratoarele vor introduce in platforma informatica toate datele din formularele, precum si rezultatele testelor dupa fiecare transa de lucru, in maximum 24 ore de la primirea probei la laborator. Responsabilitatea pentru alocarea probelor prelevate conform metodologiei catre laboratoare revine fiecarei DSP aferenta.
Directorul executiv al fiecarei DSP se asigura de alocarea probelor, astfel incat toate probele sa fie procesate in maximum 24 ore. Pentru situatia in care capacitatea de testare dintr-un judet este depasita, se va realiza relocarea probelor in alte judete de catre coordonatorul regional stabilit.
Rezultatele probelor vor fi transmise automat din aplicatia informatica prin SMS si e-mail persoanelor testate. Daca, pentru persoana testata, nu exista date relevante de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatului revine entitatii care a dispus recoltarea, respectiv entitatile la care s-a efectuat testarea.
Buletinele de analiza pozitive vor fi transmise automat prin e-mail si mesaj text, medicilor de familie ai persoanelor testate, pentru a fi luate in evidenta. Daca o persoana testata nu are medic de familie, aceste informatii sunt transmise catre DSP, aceasta avand responsabilitatea de a monitoriza cazul.
Decizia de carantinare va fi generata automat
Directiile de Sanatate Publica au obligatia de a identifica si confirma, in urma anchetei epidemiologice, contactii directi ai fiecarei persoane testate pozitiv. Toate persoanele identificate a fi contacti directi ai fiecarei persoane cu rezultat pozitiv vor fi introduse in aplicatia informatica de catre DSP.
Decizia de carantinare va fi generata automat, imediat dupa completare, din aplicatia informatica si va fi transmisa fiecarei persoane si a medicului de familie al acesteia.
In cazul pacientilor pozitivi, decizia de izolare va fi completata in aplicatia informatica de catre DSP in maximum 24 ore. Dupa completare, aceasta va fi transmisa in format electronic, prin e-mail din aplicatia informatica, atat medicului de familie/medicului desemnat de catre DSP, cat si pacientului.
Dupa 14 zile de la luarea in evidenta ca persoana confirmata, pentru persoanele izolate la domiciliu sau in locatii dedicate si monitorizate de medicii de familie, respectiv medicii alocati de DSP, in absenta schimbarii statusului acestora, fisa pacientului se va inchide automat in aplicatia informatica sub statusul de “vindecat”.
Pentru toti pacientii pozitivi internati, unitatile spitalicesti au obligatia de a completa formularul corespunzator (fisa de spital) din aplicatia informatica, in primele 12 ore de la internare.
La externare, unitatea spitaliceasca are obligatia ca. in maximum 24 de ore, sa completeze in fisa de spital din aplicatia informatica, statusul pacientului: vindecat, transferat sau izolat la domiciliu.
Unitatile spitalicesti au obligatia raportarii imediate a deceselor Covid in baza definitiei de caz catre DSP.
Orice laborator autorizat de catre DSP, dar neinclus in Programul National de Sanatate , care efectueaza teste RT-PCR pentru SARS-CoV-2, are obligatia de a transmite, electronic, in aceleasi termene, buletinele de analiza catre DSP si INSP, precum si datele statistice solicitate catre INSP.
Prelucrarea datelor care au caracter personal se realizeaza respectand dispozitiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.
Pana saptamana viitoare, Ministerul Sanatatii si STS vor organiza sesiuni de pregatire regionale cu toate institutiile implicate.