Afaceri puse pe butuci de pandemia coronavirus. Navele de croaziera
2020 trebuia sa fie un an foarte bun pentru companiile care opereaza nave de croaziera. Cruise Lines International, asociatia care grupeaza principalele firme in domeniu, estima in urma cu 8-9 luni ca vor fi 32 de milioane de pasageri in acest an si un profit cel putin la nivelul lui 2019 – 6 miliarde $, la o cifra de afaceri de 38 de miliarde $. Apoi a venit criza coronavirus si in loc de profituri au aparut doar niste cheltuieli imense, necesare pentru intretinerea navelor tinute la tarm.
Infectarea in februarie a.c. a 712 oameni aflati la bordul navei Diamond Princess a fost primul semn ca se intampla ceva grav in aceasta industrie. Nava a fost imediat bagata in carantina de autoritatile japoneze in apropierea orasului-port Yokohama, apoi “sora” ei, Grand Princess, a avut aceeasi soarta in Oakland, California, dupa ce 78 de pasageri au fost testati pozitiv la noul virus.
Dupa care, rand pe rand, alte nave s-au confruntat cu cazuri de Covid-19 si s-au trezit nevoite sa mearga din port in port, pentru ca nimeni nu le mai permitea acostarea, devenind practic niste focare de infectie navigand pe marile si oceanele lumii – adevarate “vase Petri plutitoare”, dupa cum le-a denumit mass media. In decurs de 2 luni, turismul pe vase de croaziera pur si simplu s-a prabusit, toate cele 338 de nave de acest tip existente la nivel mondial au devenit niste mastodonti inutili si costisitori.
Si asta intr-o perioada in care era prevazut un boom al afacerii. 19 nave noi, in valoare de 9 miliarde $, erau programate sa fie lansate in acest an, vedeta fiind Scarlet Lady a companiei Virgin, cu care miliardarul Richard Branson dorea sa isi faca debutul pe aceasta piata. O piata cu clienti din ce in ce mai pretentiosi, care vor ca in voiajul lor pe mare sa se bucure de parcuri tematice, tobogane acvatice de 10 etaje inaltime, rollercoastere, catarat in copaci (!). Nu sunt fantezii, navele de ultima generatie chiar au asemenea atractii.
Dar a venit coronavirus, cum spuneam, si aceasta industrie a fost trasa pe linie moarta – o industrie care, chiar si fara coronavirus, oricum era foarte expusa. Fiind vorba de oameni multi intr-un spatiu restrans, navele de croaziera aveau de-a face permanent cu pericolul unei imbolnaviri generalizate, al unui act terorist, al unei toxiinfectii alimentare, defectiuni tehnice etc., totul pe fondul unei presiuni constante din partea unei multitudini de organizatii si autoritati preocupate de poluarea mediului, distrugerea habitatului marin sau exploatarea personalului.
Partea buna este ca, odata cu diminuarea raspandirii coronavirus, afacerea isi va reveni extrem de rapid. Turismul pe nave de croaziera are o caracteristica interesanta – clientii devin rapid fani, peste 85% din ei achizitioneaza din nou astfel de excursii. De-aceea nu trebuie sa ne mire ca marile companii din domeniu au deja liste de pasageri completate si asteapta doar semnalul ca vasele pot pleca pe mare, bineinteles in contextul in care sunt pregatite cu toate masurile posibile de siguranta pentru a nu risca o infectie cu Covid-19 sau intrarea in carantina.
Ele sunt constiente ca, odata cu reluarea croazierelor, orice caz de infectare va duce instantaneu la suspendarea acestor excursii, adica la situatia cea mai neagra, pentru a carei depasire s-au depus eforturi uriase in ultima jumatate de an. De aceea nu e loc de neglijente.
Sursa foto: www.pexels.com