7 motive capitale pentru care afacerile dau faliment in Romania
falimentinsolventaimmpersoane juridicebusinessafacerisuccesantreprenori
De la an la an, numarul firmelor care isi suspenda activitatea sau intra in insolventa si faliment creste exponential. In 2018, de exemplu, numarul societatilor comerciale si persoanelor fizice autorizate intrate in insolventa a crescut in primele patru luni cu 17,38%, comparativ cu perioada similara din 2017, la 2.965. De asemenea, anul 2017 a adus 8.256 de proceduri noi de insolventa, in crestere cu 3% fata de 2016, cand s-au inregistrat 8.053 de noi proceduri. In ciuda minimului din ultimii 15 ani, Romania raporteaza un nivel mediu al companiilor insolvente raportat la 1.000 de firme active de 2,4%, ceea ce inseamna de aproape doua ori peste media din Europa Centrala si de Est. De ce se confrunta mediul de afaceri cu probleme in Romania?
Mediul de afaceri romanesc nu este "pe roze". Dupa cum arata si cifrele de mai sus, tot mai multi antreprenori aleg sa renunte la activitatea de business, inchizand firmele si trimitand angajatii, de cele mai multe ori, in somaj.
Iata 7 motive pentru care firmele romanesti ajung in faliment:
1. Modificarile legislative privind modificarea salariului minim
Majorarea salariului minim brut de la 1 ianuarie 2019 pune in dificultate IMM-urile din Romania. Consiliul Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania a realizat un sondaj de opinie printre oamenii de afaceri, si arata ca un procent de 52,4% dintre firmele care au raspuns au intre 1 si 5 angajati remunerati cu salariul minim pe economie. Nu mai putin de 81.9% dintre respondenti s-au declarat contrariati de ideea unui salariu minim pe economie diferentiat pe baza anumitor criterii.
Daca ne uitam la raspunsurile pe care le-au dat participantii la acest interviu, vom observa ca una dintre cele mai grave urmari ale acestor majorari ar putea fi concedierea unor angajati. Acest raspuns a fost intalnit in randul a 52.2% dintre firme.
De asemenea, in cazul a 72.4% dintre aceste firme vorbim despre disponibilizarea unui numar de pana la cinci angajati. Totodata, 12.9% dintre firme se gandesc deja la concedierea a peste zece angajati. De asemenea, antreprenorii au declarat ca ar putea sa ajunga la anumite scumpiri ale produselor sau serviciilor pe care le ofera.
Intrebati care ar fi cresterea salariala pe care ar putea sa o suporte la ora actuala, 47.2% dintre respondenti au declarat ca pot asigura o crestere cu doar 50 de lei. In aceste conditii, numai 5.3% dintre firme ar putea asigura o crestere de peste 200 de lei.
IMM-urile spun ca majorarile salariale fara consultare in piata si fara o analiza de impact asupra mediului de afaceri vor avea efecte negative in economie, deci, este de asteptat ca numarul firmelor vor da faliment in 2019 sa fie mai mare decat cel inregistrat anul trecut.
2. Birocratia
Stim cu totii ce inseamna sa apelezi la stat pentru a te ajuta sa obtii finantare sau pentru a intra in legalitate cu anumite proceduri. Hartii peste hartii, zeci de drumuri la institutii si timp pierdut la cozile interminabile de la ghisee.
Romania are unul dintre cele mai stufoase sisteme birocratice din Uniunea Europeana si acest lucru se reflecta direct in lipsa de competitivitate a mediului de afaceri autohton.
3. Neglijarea branding-ului
Multe firme din Romania ajung in faliment din cauza ca nu stiu sa isi optimizeze imaginea. Brandul dicteaza succesul in zilele noastre si fara o strategie de imagine, nicio afacere nu poate avea succes, sau cel putin nu poate avea succes rasunator si durabil.
Este nevoie de mai mult decat un logo cunoscut. E nevoie de feedback pozitiv din partea clientilor si de o relcama facuta pe recomandare, in urma serviciilor prestate de-a lungul timpului. Dar acest lucru dureaza si, intre timp, putine firme au rabdarea si banii necesari sa se mentina pe piata.
4. Cine nu e online, nu exista
Mediul online imparte in zilele noastre succesul in business. Daca firma ta nu este online, pe platformele de socializare si nu are un site, nu existi, cel putin nu in era tehnologica.
Adapatabilitatea la trendurile de business este caracteristica numarul unu a antreprenorilor de succes. Lumea se schimba, afacerile se schimba si ele. Astazi, cine stapaneste mediul online, se poate lauda si cu profit la final de an.
5. Lipsa digitalizarii "ingroapa" incet, dar sigur, o firma
Digitalizare nu inseamna numai a fi prezent in social media, ci a-ti optimiza firma la nivel tehnologic. Aparatura folosita in activitatea pe care o desfasori trebuie sa se ridice la cele mai inalte standarde de performanta, iar angajatii sa fie ajutati de beneficiile tehnologice pentru a aduce un plus de valoare si randament in firma.
De exemplu, in activitatile de productie, digitalizarea e esentiala. Firma scuteste bani frumosi cu robotii care preiau din sarcinile automatizate ale angajatilor, si isi fac treaba mult mai rapid. Productia creste rapid, costurile scad, iar calitatea este intotdeauna asigurata de computere, deci, nu se pune problema de erori.
6. Teama de esec
Probabil din teama de esec ajung sa nu se implineasca dorintele si aspiratiile noastre, in general. Iar acest lucru se aplica si in business.
Multi oameni se tem sa investeasca in ideea lor, si renunta la ceea ce i-ar fi putut aduce pe culmile succesului profesionaL, mai ales intr-o Romanie fara predictibiliate economica, unde Codul fiscal se schimba de sute de ori pe an.
"Daca pierd banii investiti? Daca nu voi gasi clienti? E o idee prea nebuneasca", asta isi spun oamenii care ajung, mai tarziu, in viata, sa lucreze pentru alti oameni care si-au depasit temerile.
Acesta nu doar ca este un motiv pentru care afacerile esueaza dinainte de a lua nastere, dar unele chiar dau faliment, dupa infiintare, tot din teama antreprenorului. Teama de a se extinde, teama de a schimba ceva, teama de a se reinventa.
7. Asteptarile prea mari ... de la inceput
Multe afaceri ajung in faliment din cauza ca antreprenorii nu inregistreaza rezultatele mult dorite. E drept ca nu ii convine nimanui sa aduca bani de acasa doar pentru a-si "sponsoriza" titulatura de "patron", insa afacerile au nevoie de timp sa se dezvolte.
Oricat de buna ar fi campania de branding, oricat de mare ar fi investitia si oricat de calificat si dedicat este personalul angajat, clientela se formeaza in timp si creste, odata cu dezvoltarea firmei.
Adesea, antreprenorii care nu obtin cifrele visate din primul an, nu mai sunt tentati sa reinvesteasca in proiect, iar acesta ajunge in cele din urma chiar sa fie sortit esecului, desi, cine stie, poate ar fi ajuns foarte departe, daca ar fi crezut cineva cu adevarat in el.