S-a vorbit mult in ultimul timp despre trendurile noi si provocarile departamentului HR din ultimii ani. Un departament HR care a invatat sa se reinventeze in ultima perioada.
Tehnologia, implementarea unor softuri de managementul personalului, sustinerea echipelor in conditiile in care acestea au inceput sa lucreze de acasa si, ulterior, readaptarea la munca de la birou sau la o varianta hibrida de lucru... Toate aceste schimbari incepusera deja sa se manifeste in ultimii ani, fiind accelerate de pandemia Covid-19.
O alta provocare din zona managementului personalului este adoptarea diversitatii, incluziunii si echitatii ca principii de baza ale bunei functionari a unei companii.
Percepute la inceput ca trenduri care ajutau imaginii unei companii, diversitatea, incluziunea si echitatea au ajuns sa sustina obiectivele de business ale companiilor care le-au adoptat. Companiile care au ca angajati persoane cu background-uri diferite si un mix divers de calitati, experiente sau stiluri, tind sa aiba o perspectiva mai cuprinzatoare atunci cand abordeaza o idee de business.
Sa vedem insa cum definim cei trei termeni si care este importanta adoptarii fiecaruia dintre aceste principii pentru un business.
Diversitatea se refera la asemanarile si deosebirile dintre persoane, in toate aspectele personalitatii sau identitatii lor individuale. La locul de munca putem vorbi despre rasa, etnie, sex, identitate de gen, orientare sexuala, varsta sau clasa socio-economica. Diferentele dintre abilitatile fizice, statutul social, existenta copiilor sunt, de asemenea, componente ale diversitatii.
In timp ce diferentele fizice sunt vizibile si primele la care ne gandim, este necesar, daca vorbim despre managementul personalului, sa luam in considerare si diversitatea in gandire si rolul jucat de aceasta.
De ce este importanta diversitatea in cadrul unei companii
O echipa ce integreaza membri cu background divers va veni cu solutii diferite, lucru care va conduce la rezultate mai bune si un proces decizional mai bine informat. Perspectivele diferite pot fi la baza unui produs mai bun. Oamenii din medii diferite, cu experiente de viata diferite, vor putea oferi noi perspective care sa ajute la rafinarea si imbunatatirea proceselor.
Atunci cand vorbim despre echitate in cadrul unei organizatii, ne vom asigura ca toti angajatii au sanse egale de succes in cadrul acesteia. Procesele si programele vor fi impartiale, corecte, oferind oportunitati egale pentru fiecare individ.
Echitatea este cea care motiveaza angajatii la locul de munca. Fiecare dintre noi isi doreste sa fie evaluat si compensat corect pentru munca depusa, vrem sa fim provocati, sa invatam si sa putem contribui. Oamenii aleg adesea un angajator pe baza acelor lucruri care in esenta se traduc prin echitate.
De ce este importanta echitatea in cadrul unei companii
Un mediu in care fiecare angajat primeste un tratament echitabil va incuraja realizarile acestuia. Atunci cand angajatii primesc salarii, bonusuri si sunt promovati in mod echitabil, vor fi motivati sa performeze la cel mai inalt nivel. Gradul de retentie a angajatilor va fi in aceste conditii mai mare, ca si cel de atragere a talentelor de top, pentru ca firma va beneficia de un employer branding puternic si pozitiv.
Incluziunea este asigurarea unui sentiment de apartenenta a angajatilor la locul de munca. Acestia se vor simti respectati si apreciati de catre fiecare membru al echipei. Intr-un mediu organizational incluziv, fiecare angajat se simte confortabil si sustinut de catre companie.
De ce este importanta incluziunea?
Sentimentul de apartenenta in cadrul echipei este esential pentru buna functionare a acesteia si a intregii organizatii. In plus, incluziunea este cea care permite mentinerea diversitatii. Chiar daca departamentul HR va avea ca sarcina angajarea unui procent din anumite categorii, daca acestia nu vor fi acceptati de restul organizatiei, vor parasi compania. In plus, se creeaza perceptii negative care pot afecta employer branding-ul pe termen lung. Daca in cadrul companiei oamenii vor intelege si accepta normalitatea diferentelor dintre oameni, care vor conduce la progres, sansele de a integra cu usurinta oameni din cele mai diverse categorii cresc.
De unde incepem? Rolul departamentului HR
Rolul si in acelasi timp provocarea departamentului HR este de a crea si sustine o cultura diversa in cadrul companiei.
Diversitatea insa nu este sustenabila fara echitate si incluziune, asa ca profesionistii HR trebuie nu doar sa angajeze persoane diferite, ci si sa creeze si sa mentina cultura organizationala potrivita incluziunii acestora si tratamentului lor echitabil.
Cea mai mare provocare, in acest sens, o reprezinta realizarea primilor pasi. Totul poate porni de la intentie si angajament in aceasta directie. O definire clara a termenilor ajuta, la fel cum va ajuta si intelegerea modului in care adoptarea diversitatii, echitatii si incluziunii in cadrul companiei va sustine obiectivele de business si misiunea firmei.
Definirea unor obiective clare in aceasta directie este fireasca. Intelegand ca diversitatea este sustenabila intr-un mediu incluziv si echitabil, vom lucra pentru a acoperi cat mai bine toate aceste zone.
Stabilirea unei serii de actiuni concrete este de asemenea esentiala. Ce pasi vom parcurge in continuare? Daca vorbim despre recrutare si selectia personalului, care sunt candidatii pe care ii cautam pentru a avea un mediu organizational divers? Cum ii vom evalua din punct de vedere al diversitatii, incluziunii si echitatii in cadrul interviurilor? Cum definim „potrivirea lor culturala” din aceasta perspectiva?
Daca vorbim despre performance management, trebuie sa ne asiguram ca managerii inteleg la randul lor foarte bine obiectivele din acest punct de vedere, si folosesc metode si KPI relevanti pentru a evalua corect angajatii.
Compensatiile oferite de companie trebuie sa fie echitabile si analizate atent. Trebuie sa analizam daca exista inegalitati intre veniturile angajatilor din diverse zone. Sa stabilim criterii clare de performanta, iar recompensele sa le reflecte in totalitate, indiferent de tipul de angajat ce obtine performantele respective.
Pentru toate aceste actiuni, un software de managementul personalului cum este Sincron HR se va dovedi un instrument cum nu se poate mai util. Acesta poate sustine intregul proces: de la recrutare si administrarea de personal la salarizare si managementul performantei, fiecare etapa va fi sustinuta de un soft HR performant.
Angajam oameni diversi, educam angajatii pentru a respecta si include in mod firesc toate aceste diferente si asiguram un tratament echitabil tuturor membrilor organizatiei... Toate acestea presupun o schimbare, inclusiv de mentalitate, chiar si la nivelul specialistilor HR. De aceea este esentiala intelegerea procesului, precum si a faptului ca acesta nu presupune doar bifarea unor activitati intr-un check-list.
Va fi o munca de echipa, in care este important ca profesionistii HR si managementul sa se sustina reciproc, sa schimbe permanent impresii si sa caute cele mai potrivite solutii pentru organizatia din care fac parte.
Efortul acesta va fi cu siguranta rasplatit. O organizatie diversa si incluziva comunica mai eficient, se bucura de un mediu de lucru creativ si poate gasi mai rapid solutii la diverse probleme, analizate din diverse unghiuri.
Ultimele NOUTATI
Secretele freelancingului de succes: cum poti sa faci bani online fara experienta anterioara
Premiile Comertului Online Romanesc acordate in cadrul editiei de 19 ani a Galei Premiilor eCommerce
Nu ai bani de chirie? Iata cum poti negocia cu proprietarul, desi ai contract deja semnat
4 mari greseli pe care le fac toti oamenii saraci cand vine vorba de bani – si cum sa le eviti!
Cum sa platesti cu 50% mai putin la intretinere in aceasta iarna. Furnizorii nu vor sa stii cum!
Partenerii nostri
Documente necesare pentru decontarea diurnei si a cheltuielilor de transport si cazare
Concediere pentru inaptitudine medicala - PROCEDURA explicata de specialisti
Ministrul Muncii: Reducerea deficitului de forta de munca este prioritara
Incasare in numerar PFA: este obligata sa achizitioneze casa de marcat?
[INFOGRAFIC] PFA in sistem real vs. PFA la norma de venit: ce taxe si impozite datoreaza in 2024
Reevaluarea imobilizarilor corporale: GHID complet de teorie si practica
Somajul tehnic, ca solutie pentru reducerea costurilor: ce trebuie sa stii
Adeverinta vechime in munca MODEL
Demisie dupa prima zi la locul de munca. "Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua respectiva?"
Te-ar putea interesa si
Nu ai bani de chirie? Iata cum poti negocia cu proprietarul, desi ai contract deja semnat
4 mari greseli pe care le fac toti oamenii saraci cand vine vorba de bani – si cum sa le eviti!