Tarile celor cateva sute de mii de lacuri si zero claxoane
claxonkarl benzmasinaabsfinlanda
Cand Karl Benz se plimba tantos la "bordul" a ceea ce este considerat a fi primul automobil, acesta nu avea nici macar volan. Era "condus" cu ajutorul unei manete, stramoasa joystick-ului de astazi.
Asadar, nu tu volan, nu tu pedale, nu tu cutie de viteze, dar "masina" se deplasa singura, fara sa fie nevoie de animalul numit cal, ci de calul putere pe care l-o fi avut.
Cu timpul, automobilul s-a imbogatit, in primul rand, cu un volan si cu un acoperis. Dupa aceea, cu pedale, cu o cutie de viteze, cu faruri, oglinzi retrovizoare, centuri de siguranta, airbag, ABS, EPS.
Pe scurt, a evoluat, iar, astazi, a ajuns la camere de luat vederi in loc de oglinzi, la proiectoare de imagini incastrate in faruri (la unul dintre prototipurile Russo-Baltique) si la motoare a caror putere trece chiar si de 1.000 de cai.
Toate aceste dotari sunt folosite mai mult sau mai putin, in functie de nevoile si de experienta soferilor. Exista, insa, un echipament care, odata aparut, nu a cunoscut cine stie ce evolutie, cam la fel ca aceia care-l folosesc in exces. Echipamentul reprezinta un fel de prelungire a nervilor pe care si-i face cineva in trafic: claxonul.
El este un fel de bata moderna, este urmasul ciomagului omului de Neanderthal pe care-l aruncam in dreapta si-n stanga cu sau fara nevoie.
Incredibil sau credibil, in tarile nordice (dintre care Finlanda este cea mai mare furnizoare de superpiloti de raliuri) unde chiar exista trafic pe zecile de autostrazi si miile de strazi, claxonul se pare ca nu-si (mai) are rostul, gratie organizarii fantastice, nivelului de inteligenta si educatiei.
Ca esti in Finlanda, Suedia, Norvegia, Islanda (si poate si Danemarca) nu vezi si mai ales nu auzi stridente. Acolo, nu-l vei intalni pe soferul care-si arde farurile tot semnalizandu-ti sa te dai la o parte din calea fericirii sale de a rula spre semaforul pe rosu cu 80 km/h, dupa care, mult prea satisfacut de isprava, sa adoarma si sa uite sa plece cand se face verde.
Nu vei intalni nici prea multi soferi al caror singur punct de reper este bara din... spate a autovehiculului din... fata. Nu. In tarile civilizate, poate primul reper al unui sofer este lungul nasului...