Cine respinge moderatia si comparatia deschide punga
bancicreditecarduriarbcomparatiecontracte
In anii in care picioarele consumatorilor s-au intins mult peste cat putea sa le acopere plapuma, bancile se aratau mai lipsite de griji ca greierele fata de toamna si de furnica.
Acum, in vremuri de restriste, aceleasi banci solicita tot felul de studii ca sa le arate unde au gresit ele si unde au gresit si creditatii lor.
Astfel, "Nivelul de educatie financiara al romanilor", o cercetare de piata realizata de GfK Romania pentru Asociatia Romana a Bancilor (ARB) arata ca 57% din populatia bancarizata nu a comparat produsele inainte de le cumpara.
Numai 8% din repondenti au facut comparatii cu inca o oferta, iar restul cu mai multe oferte de produse bancare. Nici cand venea vorba de indatorare, romanii nu prea isi bateau capul: aproape jumatate nu au comparat nici macar doua oferte.
Totodata, 41% dintre repondenti au declarat ca au citit contractul in intregime. Opt din zece clienti bancari citesc cel putin partial contractul. Dintre acestia 80% sustin ca nu au gasit prea multe neclaritati sau chiar deloc.
Foarte frumos este ca un studiu efectuat nu cu mult timp in urma arata ca romanii nu stiu prea multe despre banci si produsele lor pentru ca nu au timp sa se intereseze.
Adica iti amanetezi viitorul si salariile pe zeci de ani, dar nu merita sa-ti faci timp sa vezi in ce conditii si mai ales daca merita.
Acum, in noul studiu, jumatate dintre repondenti zic ca scoala ar trebui sa faca si educatie financiara. Pe urma, si presa ar trebui sa puna umarul, ajutata chiar de catre banci.
Studiul a mai aratat ca, in anul 2011, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute de catre romani. Numai patru din zece stiu cu ce sa mananca un card de debit sau un credit bancar. Si cu ce se mananca ele? Raspunsul ar trebui sa fie: cu moderatie si comparatie.