Parteneriatul Volkswagen-Suzuki a ajuns intr-un punct mort
volkswagensuzukiparteneriatdecizieauto
Intre Volkswagen si Suzuki au aparut altercatii in urma descrierii companiei japoneze, in raportul financiar anual al grupului german, drept companie "asociata" si nu "partenera". Neintelegerile sunt pe cale sa blocheze parteneriatul pe care cele doua companii il gandisera de ceva timp.
"Volkswagen nu vrea sa stea de vorba si cu noi, asa ca nici noi nu avem de gand sa ne asezam la masa tratativelor cu ei", a declarat Osamu Suzuki, presedintele Suzuki Motors.
Scandalul a fost declansat in luna martie, atunci cand grupul auto german declara ca "va influenta semnificativ politicile financiare si operationale ale companiei asociate de la Suzuki". Marul discordiei il reprezinta faptul ca Volkswagen considera compania nipona drept un "asociat" si nu un "partener", asa cum pretind japonezii.
Cele doua concerne s-au angajat intr-o disputa publica ce a dus la sistarea investitiei de 2,9 miliarde de dolari, din partea Volkswagen, intr-o alianta operationala cu Suzkui.
Cooperarea intre doi lideri este dificila
Parteneriatul avea menirea de a combina pozitia de lider pe care Suzkui o detine in India, a doua economie ca viteza de crestere din Asia, cu dorinta Volkswagen de a deveni al treilea constructor auto mondial, dupa Toyota si General Motors.
In 2009, cand au semnat intelegerea prin care Volkswagen cumpara 20% din actiunile Suzuki, cele doua companii intentionau sa coopereze pentru dezvoltarea de tehnologii pentru masini hibride si electrice, dar si pentru a se extinde pe pietele in curs de dezvoltare. In toata aceasta perioada, cei doi constructori auto nu au concretizat niciun proiect comun.
Volkswagen prognozeaza o crestere a vanzarilor cu 5% in acest an, sperand sa comercializeze 7,2 milioane de vehicule. Nemtii vor sa depaseasca, pana in 2018, Toyota si General Motors, in topul constructorilor auto mondiali si considera ca India este piata cu cel mai mare potential de crestere.
Anul trecut, Suzuki a vandut 2,64 milioande de vehicule, din care 1,13 milioane au ajuns in India, in timp ce Volkswagen nu a reusit sa comercializeze pe piata asiatica decat 53,300 de unitati.
Parteneriatul, o nevoie stringenta pentru ambele companii
"Suzuki are nevoie de sprijinul unui constructor auto puternic, motiv pentru care renuntarea la parteneriatul cu Volkswagen are avea doar efecte negative asupra viitorului companiei", sustine Aleksej Wunrau, analist al BHF Bank din Germania.
"Volkswagen poate renunta la Suzuki, pentru a se reorienta catre un parteneriat cu un alt constructor din Japonia sau India, insa aceasta varianta va fi mult mai costisitoare", a mai spus Wunrau.
Din decembrie 2009, cand cele doua companii anuntau parteneriatul, actiunile Volkswagen a crescut cu 64%, capitalizarea bursiera a grupului german ajungand la 65 miliarde de dolari. In schimb, Suzuki a scazut cu 33%, ajungand la 11,2 miliarde de dolari.