Le Figaro: Renault in cadere libera, eclipsat de Dacia
daciarenaultcaderemeganvanzarirecul
Statisticile pentru anul 2012 au aratat ca, din nou, marca Renault a inregistrat un recul, in timp ce Dacia este in crestere. Astfel, producatorul auto francez a fost eclipsat de cel de la Mioveni, potrivit publicatiei franceze Le Figaro.
Renault scade, Dacia creste
Frederic Frery, profesor de strategie al primei scoli de afaceri din lume, ESCP Europe, face o analiza a motivelor pentru care Renault a reusit ceea ce nu isi planifica si care sunt motivele pentru care nu are succes, atunci cand isi stabileste in mod clar diferite obiective.
Profesorul Scolii Centrale din Paris face astfel o analiza si o comparatie intre Renault si Dacia, pentru Le Figaro. Potrivit lui Frederic Frery, desi a indepartat 7.500 de posturi si a ingregistrat intarzieri ale gamei electrice, Renault devine un model al unui anume tip de strategie emergenta: ceea ce reuseste nu este ceea ce fusese prevazut si invers, ceea ce trebuie indeplinit este un esec, aproape in fiecare an.
In anul 2012, datele indica faptul ca din nou marca Renault este in scadere, in timp ce marca Dacia este in crestere. “Mai trebuie amintit ca Dacia n-a fost deloc in inima proiectului strategic oficial al Renault?” se intreba analistul.
Loganul si urmasii sai au cunoscut succesul in afara strategiei afisate de grupul francez. Dupa zece ani, Renault are probleme si dispare putin cate putin in spatele Dacia, iar francezii se intreaba cum a devenit fostul producator auto national un constructor low-cost romanesc.
"Masina Frankenstein"
Succesul Loganului se explica prin natura originii proiectului: o uzina vetusta, o piata fara valoare, o "masina Frankenstein", produsa cu piese imprumutate din modelele existente deja pe piata, conceputa de tari sarace, modelul fiind descris drept "marginal, discret, putin seducator".
Succesul Loganului a insemnat o surpriza pentru conducerea grupului francez, care nu a avut de ales decat sa oficializeze lansarea modelului pe pietele franceze. In acelasi timp, niciunul dintre obiectivele oficiale anuntate de Carlos Ghosn, presedintele Renault, nu a fost atins.
Asta se intampla si pentru ca intreaga industrie auto a cunoscut una dintre cele mai grave crize din istoria sa de un secol, mai noteaza Le Figaro.
Dacia, vanzari in crestere in 2012
Insa, intre drama incredibila a "falsilor spioni" si recentul esec al colaborarii cu Better Place pentru modelele Fluence electrice, in Israel, capacitatea de rezistenta la esec strategic a lui Carlos Ghosn este iesita din comun. Viitorul va arata daca pariul referitor la alianta Renault cu Nissan, devenita esentiala pentru supravietuirea grupului, va fi unul castigator si va aduce perspective mai bune pentru compania franceza.
Analistul se intreba daca nu cumva Loganul "canibalizeaza" Meganul si Dusterul a luat pielea Koleos-ului. Realitatea este insa si mai alarmanta: Dacia nu inlocuieste Renault, deoarece gamele lor nu sunt deloc concurente.
Francezii cred ca grupul Renault se afla in cadere libera, dar acest proces nu este inca vizibil, datorita vanzarilor masive de masini Dacia. Multe dintre modelele Renault au avut vanzari sub asteptari: Wind, Lattitude, Espace, Laguna. Frederic Frery sustine ca Renault ar putea fi mult mai aspru criticata de experti, daca nu ar primi laurii pentru “perfuzia Nissan si carja Dacia”.
De mentionat, mai precizeaza expertul, ca “modelele din gama Dacia nu pot fi fabricate in Franta. Acestea au nevoie de un nivel al costurilor prea fiabil, pentru a satisface exigentele dreptului la munca al francezilor”.
Concluzia profesorului de strategie de la ESCP Europe este ca masina Dacia va fi vanduta unor francezi, care in curand, nu vor mai primi nici macar salariile care sa le permita sa plateasca autoturismele fabricate in Romania.