Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

JUAN ANTONIO GINER: "Oamenii trebuie sa plateasca pentru informatia de calitate"

JUAN ANTONIO GINER: "Oamenii trebuie sa plateasca pentru informatia de calitate"
de la 11 Dec. 2014 Exclusiv
JUAN ANTONIO GINER: "Oamenii trebuie sa plateasca pentru informatia de calitate" Tags: managementpresapresa scrisajuan antonio ginerjurnalismcalitatepremiumcaviar journalismmultimediaoptimism

Este, la concurenta cu un nume de talia lui Mario Garcia, unul dintre cei mai importanti consultanti editoriali ai ultimelor decenii. Profesor de jurnalism vreme de doua decenii si consultat de management media de mai bine de 30 de ani, Juan Antonio Giner traieste de o viata in jurnalismul mare al lumii. L-am vizitat la Londra, iar el ne-a vorbit, in exclusivitate, despre tendintele media ale momentului si despre viitorul presei: optimist, la fel ca Juan Antonio Giner.


Ca presedinte si fondator al firmei de consultanta Innovation International Media Consulting Group din Londra, Giner si-a condus echipa in peste 100 de proiecte media, pentru clienti de talia lui New York Times, International Herald Tribune, Springer, Le Monde, Corriere della Sera, Paris Match, Eurosport, Liberation, La Vanguardia sau El Pais.
 
Fan fatis al presei scrise”, cum l-au numit cei de la Newman Journalism Lab de la Universitatea Harvard, Juan Antonio Giner a devenit in ultimii ani unul dintre cercetatorii si consultantii cei mai pasionati de noile tendinte media. Tocmai de aceea, e cel mai in masura sa ne vorbeasca despre tendintele media in 2015 si in anii care urmeaza. O pastila de optimism intr-o industrie in plina depresie...
 
Traim, de cativa ani, un vizibil declin al presei traditionale. Tirajele presei scrise merg in jos, trecerea pe online nu e inca suficient monetizabila, sunt multe incercari, dar, parca, prea putine reusite. Dumneavoastra cum vi se pare peisajul industriei media din momentul de fata?

A devenit tot mai scump sa printezi un ziar sau sa tii o mare agentie de presa, e nevoie de investitii serioase, dar am fost foarte surprins sa vad in ultima vreme aplicatii foarte bune pentru tablete si smartphone-uei. Sunt foarte usor de facut, nu e nevoie de un design prea complicat si nici de foarte multa tehnologie nu ai nevoie. In India, cu ocazia ultimelor alegeri, un grup de studenti de la o universitate occidentala au lansat o aplicatie care acoperea acest subiect si au reusit sa devina in scurt timp extrem de relevanti pe subiect. Daca devii de vizibil si de incredere, publicul te rasplateste. Faci audienta, ai toate sansele sa faci si bani!
 
Ziarele au mari probleme si in Spania, in momentul de fata, dar eu cred ca problema nu e una de esenta economica. Eu cred ca presa o duce rau pentru ca e controlata de diversi centri de putere, iar asta o face sa fie partizana, ceea ce publicul nu isi doreste.
 
Presa a pierdut publicul pentru ca nu a fost atenta la el si de aici dezastrul din presa, a fost atenta la agenda politicienilor si de aceea cititorii nu mai au incredere in ziarele respective. Va dau exemplul lui “El Pais”, cel mai mare ziar spaniol de dupa disparitia dictatorului Francisco Franco, care este acum in pragul falimentului si e pe cale sa se inchida. Pe de alta parte, „La Vanguardia”, care nu e nici de stanga, nici de dreapta, un ziar care isi vede de jurnalism, un ziar care a investit si investeste in jurnalismul de calitate, este poate singurul ziar mare din Spania care nu pierde bani in anii acestia de dupa criza.
 
Multi canta prohodul presei. Credeti ca se grabesc?

Sunt probleme pe piata de presa, dar ideea ca ziarele vor disparea e la fel de ridicola precum aceea ca oamenii vor inceta sa mai umble pe jos doar pentru ca s-au inventat masinile. Ei bine, iata ca oamenii continua sa umble pe jos. Asa si cu presa. Oamenii vor continua sa citeasca si sa caute informatii. Cititul online e in continua crestere. Lumea are mereu nevoie de idei si de informatii de calitate.

Aparitia gadget-urilor a schimbat intr-un fel discursul mediatic?

A schimbat doar felul in care oamenii consuma informatia. Noi, ca jurnalisti si ca afaceri de presa trebuie sa fim atenti la comportamentul oamenilor. Care e primul lucru pe care il face acum un om cand se trezeste? Pune mana pe telefon! Ei bine, acolo trebuie sa fii si tu! Sa ai pregatite stirile si evenimentele zilei, pe care omul sa le poata accesa din prima clipa, atunci cand simte el nevoia. Trebuie sa stai cat mai aproape de cititor.
 
Cititorii au nevoie de informatie mai mult ca oricand. Imi amintesc cand eram mic si imi faceam vacantele intr-un orasel din Catalonia, aflat la 50 de kilometri de Barcelona. Acolo nu era nici un stand de ziare. Tatal meu, care mergea cu trenul la Barcelona, isi cumpara de acolo ziarele, dar ceilalti locuitori – 2-300 de oameni – nu aveau aceasta posibilitate. Asta se intampla in anii ’60-’70.
 
Acum, locuitorii de acolo au standuri de ziare, au Internet si au computere si telefoane inteligente, pot citi orice ziar din lumea asta din satucul lor! Ce traim noi acum  nu e o criza a presei, ci o criza a vechilor modele de a face presa.
 
Cum va imaginati, atunci, modelele de a face presa ale viitorului?
 
Imi imaginez ca, nu peste multa vreme, nu vor mai exista mari companii care sa investeasca in actualele masini de printare gigantice. Eu cred ca vor fi mici masini de tiparit (“on-demand printers”), la fel ca bancomatele de azi, de unde fiecare cititor isi va putea tipari, singur, propriul ziar. Apesi un buton si iese ziarul, actualizat la minut cu desfasurarea evenimentelor, cu stiri proaspete, nu ca si acum, cand tu iti cumperi ziarul de la taraba cu evenimentele de ieri, deja cu mult depasite de realitatea de azi. Deci cred ca vor fi schimbari importante pe viitor in privinta modului de distributie a informatiei.
 
Care trebuie principala preocupare a managerilor de presa in momentul de fata?
 
Cred ca marea preocupare a presei trebuie sa fie legata de cum poate sa produca un continut cat mai bun calitativ. Cand oferi calitate, ai toata indreptatirea sa-i ceri cititorului tau sa plateasca pentru asta. Oamenii trebuie sa plateasca pentru informatia de calitate. Lumea trebuie sa inteleaga ca daca vrea sa manance caviar, plateste pentru asta. Caviarul e delicios si nu se gaseste pe toate gardurile. Platesti daca vrei caviar! Nu e totuna ca bei o cafea in pahar de plastic de la un automat sau ca bei o cafea intr-o cafenea dichisita, in cani de ceramica si cu o servire ireprosabila…
 
Daca ai jurnalistii cei mai buni, daca faci un jurnalism de calitate, atunci vei gasi si solutia sa castigi bani ca sa iti poti sustine pasiunea si misiunea. Sunt foate, foarte optimist in acest sens. Chiar daca jurnalismul nu e cum era acum 50 de ani si nu va fi cum e azi, se vor gasi cai diferite si potrivite pentru ca informatia de calitate sa ajunga la oameni. 
 
Multi s-au obisnuit cu ideea ca informatia e gratuita, ca o gasesti pe Internet, la televizor etc. Dar jurnalismul copy-paste nu e jurnalism, e gunoi. Sa acoperi un mare subiect cere timp si cere oameni buni, care sunt, de regula, si bine platiti. Ei au nevoie de instrumente bune care sa scoata calitate buna, au nevoie de reportofoane de cel mai inalt nivel, de camere foto si video foarte bune, de calculatoare de top si de Internet de mare viteza. Toate astea costa bani. Deplasarile pe teren, in locuri greu accesibile omului de rand, costa si ele mult...
 
Mesajul meu este ca traim un moment in care cititorii sunt mai bine serviti ca oricand, calitatea jurnalismului se imbunatateste in fiecare zi, si in print, si pe Internet, si pe video. E foarte rau daca ajungi sa fii nevoit sa atragi tot felul de oameni de afaceri dubiosi si de politicieni ca sa sustii un business ca acesta. Eu cred ca solutia e sa creezi continut de calitate si sa convingi cititorii ca merita sa plateasca pentru asta. Imi e foarte clar ca redactiile low-cost nu pot crea continut de calitate.
 
Sunt tot mai putini bani de investit in piata de presa in ultimii ani, dupa criza economica. Unde i-ati sfatui pe investitori sa-i plaseze? In tehnologie, in oameni mai buni...
 
Daca vrei sa rezisi in lumea asta a presei la modul profesionist, fara a face presa pentru scopuri politice sau partizane de vreun fel, atunci primul lucru pe care trebuie sa il faci e sa te concentrezi pe cititori. Ce vor cititorii, cand vor, cum vor. Iar daca folosesti aceasta regula, cu siguranta cititorul va plati pentru munca ta. Cititorii sunt mereu conectati, mereu in priza, „always on”, cum se zice in engleza. Marea schimbare care se petrece acum in media vine din faptul ca cititorii sunt acum mereu pe faza, mereu conectati la evenimente. Asta e prima mare provocare pentru jurnalismul de azi, sa tina pasul cu cititorul.
 
A doua schimbare e ca cititorul are de unde alege. Cititorul poate alege. In trecut, era cate un ziar in fiecare oras. Acum, ai mii de surse de informare in fiecare oras. Cantitatea de informatie disponibila a crescut dramatic in ultimii cativa ani. Pentru ca exista atat de multa informatie, e nevoie, mai mult ca oricand, de profesionisti de presa, de oameni pregatiti sa cerceteze si apoi sa discearna intre informatii false si informatii corecte, e nevoie de profesionisti de presa care sa analizeze si sa valorizeze informatiile, de profesionisti care sa atraga atentia asupra informatiilor gresite, cu care altfel cititorii si-ar pierde timpul, e nevoie de profesionisti care sa filtreze informatia si sa o ierarhizeze in functie de relevanta ei. Traim intr-un tsunami informatic, iar cand esti prins intr-un tsunami, ai nevoie de ajutor. Aici e rolul presei sa intervina.
 
A treilea punct: cititorii sunt mai ocupati ca oricand. Fiind foarte ocupati, nu au vreme de pierdut. Ei vor totul si vor totul acum. Trebuie sa fim optimisti. Acum 20 de ani nu era Internet. Acum 10 ani nu existau Facebook si Twitter. Va mai exista Twitter peste 10 ani? Probabil ca nu. Dar eu cred ca va exista cu siguranta ceva mai bun. Eu cred ca lucrurile merg intr-o directie care ne garanteaza o tot mai buna calitate pe viitor. Nu trebuie sa ne fie treama de tehnologie, trebuie sa ne folosim de ea ca sa ajungem la public si ca sa producem calitate mai buna. Daca intelegem tehnologia, ea ne va ajuta enorm pe viitor. Trebuie sa avem respect pentru cei care ne citesc pe Internet, pe tablete si pe telefoane destepte si sa facem tot ce se poate sa ajungem la ei. Traim intr-o lume multimedia si trebuie sa fim multimedia.
 
In multe tari, ca si in tara dumneavoastra, presa trece prin nomente grele. Dupa ani de dictatura si dupa ce lumea a prins apetitul libertatii de exprimare, apar falimente ale unor jucatori importanti, iar buna parte din presa incape pe mana mogulilor. Inteleg ca e un moment de descumpanire, dar, in acelasi timp, am toata increderea ca daca pui suflet in ceea ce faci, atunci vei gasi calea de a ajunge la cititorii tai. Acum cativa ani, nu putei fi jurnalist daca nu lucrai pentru o companie media. Acum, acest lucru nu mai e necesar. Sunt atatia jurnalisti care lucreaza pentru propriile companii, sunt companii media ei insisi. Sigur ca de unul singur nu poti face ce face “La Vanguardia”, care are 25 de jurnalisti in strainatate. Dar, pe de alta parte, iti poti gasi un target foarte personalizat.
 
Aveti o mare experienta in consultanta editoriala. Care sunt primii pasi, primele decizii pe care le luati cand aveti de-a face cu un ziar care nu o duce foarte bine pe piata?
 
Intai de toate, trebuie sa intelegi piata. Apoi, trebuie sa identifici ce alte probleme sunt acolo. Solutii sunt, de fapt, mereu aceleasi: jurnalism mai bun si management mai bun. Pe cat de importanta e calitatea jurnalismului, pe atat de importanta e calitatea managementului. Stim atatea cazuri de manageri care au avut rezultate cand totul era foarte simplu pe piata si care, dupa ce au aparut probleme pe piata, au fost artizanii unor esecuri uriase.
 
Trebuie sa gasesti oameni talentati in redactie sau in afara ei, pentru ca talentul e mai important decat tehnologia. Tu ai un aparat Nikon. Pai, cand eram eu tanar jurnalist, nici nu visam sa am un Nikon. Acum orice turist poate avea un Nikon, accesul la tehnologie e mult mai simplu. Dar diferenta o face tot talentul!
 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement