Editorial Florin Campeanu: Despre Simon Toyne, carti si Social Media
simon toynecheiasanctusfacebook
Cu ajutorul unei prietene l-am descoperit pe Simon Toyne. Un tanar scriitor britanic, cu experienta solida in media, care a decis sa scrie o trilogie. De fapt, cand i-am citit prima carte, nu scrisese decat doua: Sanctus si Cheia. Dar nu despre cartile lui vreau sa scriu. Ci despre forta Social Media.
Daca este ceva ce urasc la maximum in legatura cu viata mea este ca nu mai am timp sa citesc atat cat mi-as dori. Vremurile cand mancam un Kafka la micul dejun si imi faceam siesta de seara cu James Hilton au apus... Acum este sarbatoare cand reusesc sa citesc o carte non-business la doua saptamani. Stiu, e trist ceea ce spun, insa managementul unei companii in Romania anului 2013 solicita foarte multa implicare, iar daca vrei sa fii si sot, si tata, pui activitatile "beletristice" la capitolul "si altele".
Recent, pe biroul unei colege am vazut o carte cu o coperta interesanta. Mi-a atras atentia o secunda, dar, probabil, colega a observat interesul meu si mi-a spus doar atat: "Este mai tare decat Codul lui Da Vinci"! Bun marketing. Asa ca pana la "o iau cateva zile sa o citesc, se poate?" nu a mai fost mult. In doua seri, am citit Sanctus. Povestea este remarcabila. Iar stilul lui Simon Toyne este atat de slefuit incat e aproape imposibil de crezut ca aceasta este prima lui carte. Avand insa si experienta de scenarist, este explicabil de ce Simon manuieste atat de usor cuvintele. Dupa ce am terminat si ultima pagina, mi-am spus, in gand, ca, intr-adevar, Codul lui Da Vinci este o simpla productie editoriala umflata de oameni geniali de marketing.
Am asteptat cu sufletul la gura a doua carte din trilogie: Cheia (The Key). Ma asteptam ca subiectul sa fie mult diluat, ca la orice tema siropoasa din care editorii incearca sa stoarca tot ce se poate stoarce. Surpriza! "Cheia" este cel putin la fel de buna ca Sanctus. Pe alocuri, chiar mai buna. O duminica intreaga am stat inchis in dormitor si am citit pe nerasuflate cele peste 400 de pagini in care religia, suprarealismul se imbina impecabil cu romanul politist si, cum altfel, cu o frumoasa poveste de dragoste. La final, l-am invidiat pe Simon Toyne. Cam asa ceva as vrea sa scriu si eu cand voi iesi la pensie...
Cautand informatii despre autor (defect profesional...), am trecut de Wikipedia si am ajuns la... Facebook. I-am dat un Ad si un Like - regulamentar -, dupa care mi-am luat inima in dinti. Si i-am scris un mesaj direct, cum ca tocmai ce am citit "Cheia" si ca il felicit pentru un nou roman impresionant. Apoi i-am spus si ca este un scriitor care ma inspira. Asta era duminica seara.
Azi dimineata, deschizand Facebook-ul, gasesc un mesaj nou. Il deschid, era de la Simon Toyne. Scriitorul, care si-a facut loc in Top 10 romancieri preferati, a gasit 15 secunde sa-mi scrie ca este fericit ca mi-a placut cartea sa si ca al treilea roman, The Tower, e gata si a plecat spre tipografie. Un mesaj cat se poate de personal, fara acea tusa politicoasa a oamenilor de PR care s-ar putea gasi in spatele unui cont de Facebook. Si chiar daca mi-a raspuns un angajat de-al lui, faptul mi se pare absolut remarcabil.
Pe langa recomandarea evidenta pe care v-o fac de a citi cartile lui Toyne, vreau sa mai adaug un singur lucru. In astfel de situatii se vede forta Social Media!
Am citit o carte, mi-a placut, i-am scris autorului, iar acesta mi-a raspuns. Distantele de mii de kilometri s-au redus la un simplu Like. Sutele de saci cu scrisori pe care vedetele anilor 60-70 le primeau saptamanal s-au transformat in milioane de Like-uri si sute de mii de Comment-uri. Satul global al lui Marshal McLuhan despre care am auzit prima data intr-un seminar cu profesorul Ion Stoica este o realitate. Suntem uniti prin mii de retele de comunicare. Trebuie doar sa vrem sa comunicam. Sa producem o schimbare in ceea ce se intampla in jurul nostru.
Astept sa citesc The Tower si promit sa revin cu un Comment. Pana atunci, se pare ca am gasit... Cheia care deschide Social Media. Inainte de orice, Social Media este despre atitudine, comunicare, relatii. Si este OK.
P.S. Aici gasiti cartile lui Simon Toyne:
http://www.all.ro/autori/simon-toyne/
* Florin Campeanu este Director General al Rentrop&Straton Group, trainer si public speaker.