Cum sa obtii un job care (inca) nu exista
joburilocuri de muncapropunereargumentatiemotiveoportunitatesolutii
In postura de candidat pentru un loc de munca, iti petreci mult timp in fata calculatorului, pentru a citi anunturile de angajare. Presupunem ca exista acolo un loc de munca, o functie, care asteapta sa o ocupi, in urma unui concurs. O alta optiune este sa privesti problema din alta perspectiva: Cum ar fi sa obtii un job care (inca) nu exista si asteapta sa fie "inventat" de angajator?
In economia concentrata (intr-o oarecare masura) asupra liber profesionismului, unde tot mai multe companii cauta oameni care sa duca la bun sfarsit unele proiecte pe termen scurt sau lung, este posibil sa-ti promovezi aptitudinile in fata unui sef al companiei X, care se confrunta cu greutati; in acest sens, acel angajator va "inventa", practic, un job pentru tine, deoarece nu are alta solutie si de nenumarate ori, viata bate filmul.
Cum poti explora aceasta piata ascunsa a muncii?
Documenteaza-te in legatura cu firmele pentru care vrei sa lucrezi
Documenteaza-te temeinic si intalneste-te cu oamenii din compania respectiva, pentru a fi informat in legatura cu problemele pe care le intampina liderii. Daca este posibil, discuta cu fosti angajati ai companiei, care iti pot raspunde la intrebarile legate de cultura companiei si mecanismele de luare a deciziilor.
Realizeaza o legatura intre problema cu care se confrunta compania respectiva si o eventuala solutie, gasita chiar de tine. Un factor-cheie care te va scoate in fata: un background care arata cum ai rezolvat unele probleme la locurile de munca din trecut. Cele mai multe companii vor ezita sa acorde o sansa cuiva fara experienta, cand vor intampina obstacole.
Nu uita de profilul online, care cuprinde si informatiile despre aptitudinile tale
Depinde doar de tine cum iti prezinti "tacamul" de calitati profesionale, mai ales cand te prezinti in fata angajatorului. Daca doresti sa te promovezi ca profesionist in domeniul marketingului si cuvantul "marketing" nu apare nicaieri in profilul tau de pe LinkedIn, nu vei ajunge foarte departe. Inainte de a aborda o companie, edifica-ti "brandul personal", care indica fie ca esti expert, fie ca esti lider, fie ca ai experienta in campul tau de munca.
Daca esti expert chiar in sectorul solicitat de angajator, lucrurile vor decurge mult mai simplu pentru tine. Ai nevoie de un profil bine conturat pe LinkedIn si alte retele sociale, unde expertii din industria ta isi petrec timpul si posteaza comentarii, informatii, analize. Alatura-te acestor grupuri si foloseste-ti expertiza in discutiile cu acestea. Fii activ pe reteaua de socializare si comenteaza stirile din domeniul care te intereseaza, astfel incat ceilalti sa te urmareasca si sa vada in tine un expert, nu un amator.
Tot ce este scris nu se pierde
Concepe o argumentatie cuprinzatoare, in care sa sugerezi ca ai solutia pentru problema angajatorului din compania respectiva. Include exemple din trecut, situatii in care "ai salvat ziua". Foloseste informatii exacte, chiar si pe cea privind timpul de executie necesar solutiei tale.
Nu uita sa mentionezi ca ai nevoie de mai multe informatii, dar - conform unei documentatii proprii - poti oferi o solutie sustenabila. Mergi cu aceasta propunere la unul dintre liderii companiei si ofera-i un discurs argumentat.
Cu ajutorul planificarii, cercetarii si o propunere serioasa in mapa de prezentare, poti obtine o oportunitate care nici macar nu exista si liderul respectiv (angajatorul) "a fost nevoit" sa o "inventeze" special pentru tine.