"Este mai mult decat important, este o formula esentiala", spune Steven Canale, care se ocupa cu recrutarea la gigantul General Electric. "Trebuie sa fii acolo unde iti sunt clientii".
Cand vine vorba de social media, nu exista o reteta universala, pe care sa o aplice toate companiile. Unele companii folosesc Facebook pentru a-si anunta joburile vacante, cautand candidati de exceptie. De exemplu, Dreamstime.com, un serviciu online de fotografie, nu apeleaza la Facebook si LinkedIn pentru a-si promova locurile de munca libere, ci pentru a gasi cei mai buni oameni. "Realizez o analiza a paginilor social media", spune Noelle Federico, directorul financiar al Dreamstime.com. "Cand cineva vine la un job, o face din propria initiativa. Nu poti sa-ti dai seama de caracterul unei persoane in timp util, ci numai atunci cand este prea tarziu".
Federico nu viziteaza doar paginile de LinkedIn, Twitter si Facebook ale candidatilor, ci realizeaza si o cautare pe Google, pentru a extrage imaginea online a acestora. In situatia in care gaseste un continut neadecvat, legat de un candidat, il scoate din calcule. "Oamenii nu isi dau seama ca 80% dintre angajatori analizeaza paginile lor sociale", spune Federico. "Timpul minim pe care il investesti in aceasta documentare este o nimica toata, comparativ cu pierderile pe care le-ai suferi, daca ai angaja o persoana nepotrivita".
GE crede in social media, foloseste aceste canale pentru a recruta candidatii pentru diverse joburi si mizeaza pe Facebook, Twitter si LinkedIn. Potrivit lui Michael Tresca, care conduce departamentul de comunicare HR al GE, fundatia tuturor eforturilor social media ale companiei orbiteaza in jurul blogului GE despre cariera profesionala. In fiecare zi, GE posteaza un articol care este relationat cu Facebook, Twitter, LinkedIn si YouTube. Subiectele variaza si pot include incursiuni in analiza personalitatii candidatilor si sfaturi utile pentru cei care vor sa lucreze la GE. Chiar daca strategia social media a GE da roade - 150.000 utilizatori citesc blogul la nivel global - la finele zilei, compania considera ca interviurile fata in fata sunt cele care decid soarta unui candidat. "In final, dupa toata documentarea sociala, decizia angajarii unui candidat nu poate fi luata decat prin intermediul relationarii personale", spune Canale.
Progressive Insurance este o alta companie care cauta angajati prin intermediul social media, chiar si cu ajutorul Pinterest. Potrivit lui Christy Palfy, managerul HR al Progressive, asiguratorul a gasit diferite metode eficiente prin care poate utiliza retelele de socializare. De exemplu, LinkedIn este o resursa de talente, in timp ce Facebook ofera indicii despre personalitatea candidatilor. Twitter reprezinta un mediu de sharing, in timp ce YouTube vorbeste despre alte afinitati. Pe Pinterest, angajatorul realizeaza un panou cu discutii despre joburi si ofera linkuri catre site-ul sau.
Chiar daca Progressive foloseste multe canale social media, pentru a-si recruta oamenii, Palfy spune ca toate companiile ar trebui sa abordeze cu precautie mediile amintite. Potrivit lui Palfy, companiile ar urma sa aleaga un singur canal social media, unde sa isi faca simtita prezenta. De asemenea, angajatorii trebuie sa mizeze pe site-urile sociale binecunoscute. De exemplu, chiar daca Progressive are o activitate bogata pe Pinterest, acest site nu ofera posibilitatile Facebook sau Twitter. "Nu va recomand sa folositi toate retelele sociale in acelasi timp", spune Palfy. "Iti trebuie 5 minute sa creezi o pagina pe Facebook sau LinkedIn, dar ai nevoie de multa energie si numeroase resurse pentru a o actualiza asa cum se cuvine".