3 diferente intre manageri si lideri
managerliderdiferentemanagement vs leadership
Ce deosebeste un manager de un lider? Poti fi un bun manager, dar sa fii total inapt pentru conducerea companiei, asa cum, alteori, bunii manageri au stofa de lideri. In cartea sa "On Becoming a Leader" (1989), Warren Bennis propunea o lista cu 12 diferente intre lideri si manageri care a devenit celebra. Jurnalista Vivian Giang, de la Business Insider, dezvolta trei din aceste distinctii asociindu-le cu observatii ale lui Gene Wade, fondator si CEO al University Now, si ale clasicului guru al managementului Peter Drucker.
Liderul inoveaza, managerul administreaza
Liderul pastreaza constant un ochi asupra orizontului si dezvolta noi strategii si tactici. El are intotdeauna grija sa fie la curent cu noile tendinte, noile studii si noile tehnologii.
Managerul mentine ceea ce a fost deja stabilit. El se ingrijeste ca linia de conduita sa fie respectata si exercita un control pentru ca organizatia sa functioneze corect.
Liderul inspira incredere, managerul se bazeaza pe control
Liderul se comporta ca un guru care ii ajuta pe ceilalti sa atinga performantele lor maxime si care impulsioneaza o cadenta a intregii echipe. Atunci cand primeste adeziunea angajatilor pe care i-a inspirat, el creeaza o legatura de incredere in cadrul societatii si un spirit de "misiune" care permite companiei sa se adapteze rapid la contexte schimbatoare.
Managerii, pe de alta parte, exercita un control asupra angajatilor, ajutandu-i sa-si dezvolte competentele. Ei cunosc bine oamenii cu care lucreaza si le inteleg interesele si pasiunile.
Managerul gestioneaza un proiect, in vreme ce liderul ii abiliteaza pe angajati sa-l indeplineasca.
Liderul intreaba "ce" si "de ce", managerul intreaba "cum" si "cand"
Punand intrebarile "ce" si "de ce", am putea fi nevoiti sa punem sub semnul intrebarii unele actiuni care au fost decise de catre altii. Liderii sunt intr-adevar capabili sa se afirme in fata celor mai inalte niveluri ale managementului cand estimeaza ca trebuie facute schimbari in cadrul companiei. Iar in caz de esec, ei vor sa inteleaga ce s-a intamplat pentru a trage de aici invataminte.
Managerii nu cauta sa inteleaga esecurile. Scopul lor este sa urmareasca un obiectiv asa cum le-a fost specificat.