Cea mai mare greseala pe care o fac companiile atunci cand se extind peste hotare
gresealacompaniiextinderetelenorindia
Atunci cand o companie ajunge la o anumita maturitate pe piata mama, pasul firesc este extinderea peste hotare. Un alt motiv bun pentru extindere este criza care pare ca nu se mai termina. Astfel, multi oameni de afaceri din Vest tintesc pietele emergente unde, cum se spune, "limita este cerul".
Succesul nu este insa garantat nici pe aceste piete. Un articol publicat in Harvard Business Review de Laurence Capron si Will Mitchell subliniaza marea greseala pe care o fac companiile care se extind peste granite: aleg partenerul gresit de afaceri sub presiune.
Ei dau exemplu unei societati mixte, Uninor, realizate de compania de telecomunicatii norvegiana Telenor impreuna cu dezvoltatorul imobiliar Unitech din India. Aceasta a fost o "casatorie din interes", nu din potrivire.
Unitech a ajutat Telenor sa obtina o licenta de telecomunicatii in statul asiatic. In schimb, compania indiana nu avea experienta in telecomunicatii. De aceea, cele doua companii au inceput sa aiba dispute legate de strategie, iar afacerile merg prost.
Potrivit celor doi autori, cel mai bine era daca Telenor alegea ca partener o firma indiana cu experienta in domeniu. In acest fel, singurul lucru pe care trebuia sa-l faca firma straina, in acest caz Telenor, era sa supravegheze dezvoltarea afacerii. Asta deoarece firma locala stia mai bine care sunt caracteristicile pietei indiene.
Via
HBR
Sursa foto:
Flickr.com/Willcorit