Epava Costa Concordia este profitabila pentru insula invecinata
costa concordiaturismgiglioitaliataxe
Locuitorii insulei Giglio, situata in dreptul recifurilor in care a esuat Costa Concordia, pe 13 ianuarie, se temeau ca aceasta catastrofa va duce la scaderea numarului de turisti. In realitate, prezenta epavei se pare ca a stimulat activitatea turistica in aceasta mica insula din Toscana, care obtine din turism 90% din veniturile sale.
In fiecare zi, cu feriboturi sosind de pe continent, sute de curiosi se grabesc sa fotografieze imensa epava a Concordiei - 114.500 de tone, 290 de metri lungime.
Desi turistii sunt numerosi (3.000 de debarcari pe zi in iulie), putini raman pe insula mai mult de o zi. "Concordia a atras cu 30% mai multi vizitatori fata de anul trecut. Dar oamenii nu raman. Barurile si pizzeriile sunt cele care profita. Turistii sedentari sunt mai rari, din cauza crizei", remarca Fabio Matera, care conduce un restaurant din portul insulei. Primarul comunei, Sergio Ortelli, descrie in cotidianul La Repubblica "hoardele de curiosi veniti sa fotografieze acest pahiderm culcat pe stanci", dar care petrec apoi «doua ore pe insula, mananca un sendvis si pleaca lasand in urma lor un sac de gunoaie".
"Taxa de debarcare"
Pentru a profita de pe urma afluxului de turisti veniti sa fotografieze nava esuata, insula Giglio a instituit o "taxa de debarcare" de un euro pe persoana.
Decisa sa exploateze acest aflux de turisti, comuna a instituit din luna iulie o "taxa de debarcare" de un euro pe persoana. Aceasta taxa, impusa companiilor maritime Maregiglio si Toremar, este cuprinsa in pretul biletului de imbarcare pe feriboturile care leaga orasul Porto Santo Stefano de insula Giglio. De la taxa sunt exceptati locuitorii insulei, muncitorii care efectueaza lucrarile de ranfluare a epavei, studentii, politia, pompierii si copiii.
"In loc sa introducem o taxa de sejur, care am fi riscat sa provocam o scadere a adevarutului turism, am aplicat aceasta contributie, care permite sustinerea eforturilor comunei pentru a face viata pe insula mai placuta", explica Sergio Ortelli. Taxa serveste la "ameliorarea calitatii mediului, intretinerea drumurilor si imbunatatirea ofertei turistice a insulei".
In iulie, 80.000 de pasageri au debarcat pe Giglio, aducand deci 80.000 de euro in contul municipal. Conform site-ului local Giglio News, acest mod de a taxa "la sursa" turistii in trecere se folosesc si pe alte insule mici italiene. O "taxa de debarcare" se aplica si in Ponza si Capri, iar alte insule, ca Lipari si Lampedusa, intentioneaza sa o introduca.