STUDIU: 88% dintre romani sunt gata sa consume din nou in 2012 pentru a-si mentine standardul de viata
studiuromaniconsumcetelemvacante
Comparativ cu anul trecut, optimismul romanilor privind consumul a crescut. 88% dintre acestia recunosc ca au abandonat in ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata sa cheltuiasca din nou pentru a-si mentine standardul de viata. In acelasi timp, procentul romanilor care intentioneaza sa economiseasca mai mult in 2012 s-a majorat de la 14% la 25%.
Acestea sunt concluziile studiului Observatorul Cetelem, realizat de Cetelem, companie de pe piata creditelor de consum din Romania, in parteneriat cu compania de studii si consultanta BIPE. Studiul a fost realizat pe baza unei cercetari derulate pe teren in noiembrie - decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un esantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 tari: Spania, Franta, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Romania si Rusia.
In 2012, consumatorii europeni raman pesimisti, increderea lor atingand un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile. Perceptia romanilor asupra situatiei lor materiale este in tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionati declarandu-se satisfacuti sau foarte satisfacuti de situatia lor.
Principalele preocupari ale romanilor sunt legate de imbunatatirea sau mentinerea standardelor de viata (71%) si asigurarea unei educatii bune pentru copiii lor (71%). Romanii si polonezii se mentin pe un loc fruntas in randul europenilor care vor sa-si majoreze cheltuielile in 2012.
"Rezultatele acestei editii a studiului Observatorul Cetelem confirma tendintele semnalate anul trecut: desi mai retinuti din cauza crizei, romanii isi doresc in continuare sa consume si sa-si mentina standardul de viata. Cu toate acestea, alegerile lor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare indreptandu-se spre sprijinirea copiilor, fie ca vorbim de investitia in educatia acestora, fie ca ne referim la alte cheltuieli pentru copii", a declarat Gilles Zeitoun, director general al Cetelem IFN .
Topul intentiilor de cumparare pentru 2012 la nivel european a ramas aproximativ acelasi ca anul trecut, exceptie facand achizitia de telefoane mobile, care a pierdut din importanta in favoarea mobilierului (36%). Pe un loc fruntas se situeaza in continuare vacantele (50%), in scadere cu cinci puncte procentuale fata de 2011, urmate de produsele electrocasnice, in aceeasi pondere ca si anul trecut (42%), si lucrarile de renovare a locuintei, in scadere cu numai doua puncte procentuale fata de 2011 (37%).
In ceea ce priveste intentia de a cheltui mai mult in 2012, Europa de Est pastreaza aceeasi tendinta ca si in 2011, inclinand balanta in favoarea consumului, in vreme ce vesticii se gandesc mai mult la economisire.