Coface: Companiile romanesti au dificultati din cauza lipsei lichiditatilor din piata
cofacecompaniilichiditatiimm
Lichiditatea dintr-o piata poate fi asemanata cu uleiul dintr-un motor. Daca acesta se pierde, motorul se gripeaza. La fel si economia, in lipsa lichiditatii. Reducerea lichiditatilor disponibile in piata in 2012 a pus companiile romanesti in dificultate, potrivit unui studiu al asiguratorului de creante Coface Romania. Anul acesta au crescut incidentele de neplata, raportate de parteneri catre Coface, cu 90% fata de 2011.
"Lipsa lichiditatilor din piata cu care se confrunta companiile din Romania, conduce la o incasare dificila a creantelor proprii si determina companiile sa caute solutii cu ajutorul carora sa se protejeze impotriva unor dezechilibre financiare ale partenerilor, care ar produce efecte directe asupra propriilor afaceri. Analiza detaliata si compararea mai multor indicatori cu ajutorul carora Coface monitorizeaza periodic evolutia comportamentului de plata al companiilor, arata o restrangere a lichiditatii aflate la dispozitia companiilor in anul 2012, situatie care s-a accentuat in ultima perioada", arata un studiu Coface.
Printre incidentele de neplata notificate s-au regasit firme medii si mari, cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro.
"Acest lucru intareste ideea conform careia, in acest an, companiile mari sunt mai puternic afectate de problemele de lichiditate, comparativ cu anul anterior. Conform ultimelor date publicate de institutii financiare precum BNR, MFP sau INSSE, in primele 8 luni ale anului 2012 valoarea incidentelor de plata inregistrate la Centrala Incidentelor de Plati a crescut cu 29%", mentioneaza Coface.
Valoarea medie a unui instrument de plata refuzat a crescut cu 72% in 2012, la peste 44.000 lei.
De asemenea, analiza Coface arata ca volumul tranzactiilor realizate prin instrumente de plata a scazut in ultimii ani, contractia inregistrata in 2011 fiind de 25% fata de anul anterior, situatie ce reflecta pe de o parte un volum mai mic de tranzactii intre companii, si totodata o prudenta mai ridicata a companiilor in a emite instrumente de plata (in conditiile unui cash-flow incert si in incercarea acestora de a evita emiterea de instrumente care ar putea fi lipsite de acoperire).
"Cererea de credite noi masurata prin intermediul numarului de interogari transmise de banci catre Centrala Riscurilor Bancare arata o scadere a numarului de interogari cu 21% in 2012 fata de perioada similara din 2011 (in conditiile in care comparativ cu anul 2008, numarul de interogari la CRB a scazut cu 90%). Aceasta evolutie arata ca desi lichiditatea este slaba, companiile sunt reticente fata de accesarea de noi credite pentru sustinerea activitatii, si totodata lipsa increderii acestora in succesul unui asemenea demers. Mai mult decat atat, majoritatea companiilor sunt deja indatorate, avand o pondere ridicata a datoriilor in structura capitalului, iar potentialul de finantare suplimentara este marginal", se arata in studiul Coface.
Evolutia creditelor neperformante acordate companiilor arata ca dupa ce s-a ajuns la o rata de pana la 14,4% in decembrie 2011, in primele 9 luni ale lui 2012, rata a crescut deja cu 20%, situandu-se la 17,4%. Avansul a fost alimentat de cresterea creditelor neperformante in special pe segmentul de IMM-uri.
In schimb, desi reprezinta mai putin de 0,1% ca si pondere numerica in totalul firmelor active (la sfarsitul anului 2011 doar 491 companii aveau cifra de afaceri peste 50 de milioane de euro), ponderea restantelor inregistrate de catre marile corporatii in totalul restantelor companiilor active era de aproape 10% la sfarsitul lunii iulie 2012, in crestere cu aproape 50% fata de aceeasi perioada a anului anterior.
Potrivit Coface, perioada de recuperare a creantelor, un indicator extrem de important referitor la lichiditatea companiilor, a avut o evolutie mixta in 2011 (inrautatire pentru microintreprinderi si o usoara imbunatatire pentru companiile medii si mari), insa estimarile arata ca la nivelul anului 2012 a avut loc o inrautatire a acestui indicator pentru toate categoriile de companii.