Radu Soviani: Masurarea productivitatii in sectorul public reprezinta un demers dificil de realizat
radu sovianiproductivitateblocul national sindicalstudiumuncajoburi
Masurarea productivitatii este dificil de realizat in sectorul public, spre deosebire de cel privat, pentru ca intrarile in sistem sunt in permanenta egale cu iesirile, rezultand o productivitate teoretica de nivel zero, a declarat luni Radu Soviani (foto), expert al Biroului pentru observarea pietei muncii si a calitatii joburilor din cadrul Blocului National Sindical (BNS), cu ocazia dezbaterii prilejuite de lansarea studiului "Productivitatea muncii in sectorul public".
"Realizarea acestui studiu a reprezentat o provocare pentru experti, deoarece s-a incercat o cuantificare a productivitatii inregistrate in sectorul public, educatie, sanatate si cultura. Daca analizam cifrele din perioada 2000-2010, reiese ca economia Romaniei este una atipica, alocarile de resurse pentru sectoarele mentionate crescand enorm de la un an la altul, mai ales ca urmare a cresterii inflatiei. Masurarea productivitatii in sectorul privat este mult mai usor de efectuat, pentru ca ia in calcul doar raportul dintre input-uri si output-uri", a afirmat Radu Soviani.
Potrivit lui Soviani, o crestere a productivitatii din sectorul public se poate efectua doar in contextul sporirii cantitatii serviciilor prestate catre populatie, pe fondul mentinerii sau a scaderii numarului de angajati din sistem.
"Sectorul public este cel mai mare angajator national, si - in acelasi timp - cel mai mare prestator de servicii. Totodata, sectorul public este un consumator al resurselor provenite din taxele si impozitele colectate de la populatie si mediul de afaceri", a mai spus expertul BNS, citat de
Agerpres.
Analiza "Productivitatea muncii in sectorul public" a fost realizata de o echipa de experti romani si italieni, fiind axata pe analizarea rezultatelor politicilor nationale si ale reformelor aplicate pana acum in administratia publica. Totodata, studiul s-a concentrat pe cuantificarea efectelor concrete ale proceselor de descentralizare, rezultatele politicilor de rationalizare a cheltuielilor, eficienta managementului cheltuielilor publice etc.