Proiectul transpacific este, de fapt, un traseu feroviar urias, care va lega China de Rusia si America de Nord si va deveni, daca se va realizeaza, cel mai lung traseu feroviar din lume. Numai pentru a lega Rusia de Alaska este nevoie de un tunel de 200 kilimetri lungime, care ar depasi astfel in lungimea Eurotunelul european ce leaga Marea Britanie de Franta, pe sub Canalul Manecii.
Chinezii nu numai ca viseaza la acest proiect ci au demarat studiile, inginerii de la Academia chineza de Inginerie insistand ca proiectul nu este chiar atat de nebunesc cum pare la prima vedere. „Chiar acum suntem in discutii, Rusia se gandeste de mai mult timp la proiectul nostru”, a declarat Wang Mengshu, unul din expertii chinezi de cale ferata care lucreaza la studiu, publicatiei Beijing Times.
Pentru a ajunge din China in Statele Unite este nevoie de 13.000 de kilometri de cale ferata conform standardelor internationale (rusii au un ecartament mai mare) si de doua zile in care trenurile chineze de mare viteza ar putea parcurge distanta intr-o viteza medie de 350 kilimetri pe ora.
Chinezii sunt foarte optimisti si se „antreneaza”, construind un tunel de cale ferata care va lega provincia Fujian de insula Taiwan, finantarea venind de la guvernul chinez.
Un alt proiect chinez vizeaza conexiunea dintre China si Asia Centrala, Iran si Turcia, cu posibilitatea de a fi prelungita pana in Germania, iar negocierile se afla in curs, cu toate tarile vizate.
Pentru a arata ca nu glumeste, premierul Li Keqiang a facut o vizita saptama aceasta in Africa, unde a vorbit liderilor pe care i-a intalnit despre inalta tehnologie la care a ajuns China in domeniul trenurilor de mare viteza, recomandandu-le sa o foloseasca cu incredere.