Cumpararea unei companii: 10 tehnici de negociere
cumpararecompaniitehnici de negocierepreturiantreprenoriantreprenoriat
Sa spunem ca vrem sa cumparam o companie. Care sunt cele mai bune tehnici de negociere, prin care am putea obtine cel mai bun pret? In primul rand, cunoasterea inseamna putere. Antreprenorul care detine cele mai multe informatii se descurca mai bine in campul arid al negocierilor. Vezi care sunt cele mai importante elemente pentru vanzatori, adreseaza-te nevoilor si dorintelor lor. Foloseste aceste date pentru a ascunde un as castigator in maneca, in timpul negocierilor. Cum obtii informatiile respective? Prin cercetare si intrebari directe. Aceasta este prima tehnica de negociere.
9. La cumparaturi - Asigura-te intotdeauna ca ai si alte oportunitati pe masa, cand negociezi. Detinand aceste oportunitati, vei porni de pe o pozitie fruntasa in cadrul discutiilor. Vei putea apela la flexibilitate, daca afacerea respectiva nu iti este pe plac si vei putea face diferenta intre mai multe oportunitati.
8. Fii pregatit sa pleci - Ofera un pret de pornire. Asigura-te ca prima ta oferta este mai mica decat cea vizata de vanzator. Daca te impotmolesti, cand vine vorba de negocierea preturilor, aminteste-ti ca orice lucru este negociabil. Stabileste-ti o limita, de la care te poti retrage. E ca la "Vrei sa fii miliardar". Daca partenerul de business nu doreste sa discute asupra pretului, spune-i raspicat ca nu poti accepta conditiile sale. Daca vrea sa isi vanda cu ardoare afacerea, abandonul tau il va pune cu siguranta pe jar.
7. Ce doreste vanzatorul afacerii? - Unii antreprenori vor ca afacerea (compania) pe care o vand sa fie condusa de un om capabil - nu cauta neaparat maximizarea profitului. El stie ca este de preferat o suma rezonabila, decat nimic.
6. Incepem cu sfarsitul - Pregatirea mentala si tactica este esentiala in vederea obtinerii succesului in negocierile unor afaceri. Gandeste-te la deznodamant intr-un mod favorabil. Ai curaj sa ceri imposibilul? Rezultatele te vor suprinde.
5. Determina valoarea companiei respective in randul clientilor - Succesul unei companii depinde de baza de clienti, care poate fi tratata din doua perspective: sumele pe care le cheltuiesc acestia cu compania si costurile atragerii unui nou client. Exista o formula specifica de identificare a acestor costuri, absolut necesara.
4. Concentreaza-te asupra aspectelor negative - Pune intrebari legate de slabiciunile companiei. Odata ce le descoperi, continua sa adresezi intrebari si gaseste o cale prin care sa declansezi frustrarea vanzatorilor, legata de aceste lacune; e ca si cum ai devaloriza compania in mod voit. Daca te vei concentra doar asupra aspectelor negative, vanzatorul va "lasa de la el", va accepta un pret mai modest.
3. Nu ai nevoie de acea companie! - Este esential ca atunci cand negociezi achizitia unui business sa pari indiferent, sa nu dai semne de disperare. Astfel, vei domina negocierea.
2. Utilizeaza criterii obiective - Utilizeaza criterii third-party, pentru a te a asigura ca ambele parti vor fi multumite dupa incheierea contractului de achizitie.
1. Atentie, insa! Multi antreprenori considera ca "cea mai buna oferta" implica, inevitabil, cel mai mic pret. Dar sa nu uitam ca uneori, "1 leu dai, 1 leu primesti". Cand cauti o oportunitate, asigura-te ca este benefica pentru ambele parti implicate in business.