Tehnologia provoaca moartea la "dans", oferind in prezent instrumente care te pot ajuta sa iti iei "la revedere", dupa trecerea la cele sfinte, scrie
CNN. Dezbatem comunicarea dincolo de mormant, realizata nu prin spiritism, ci cu ajutorul computerului si internetului.
Oamenii au lasat dintotdeauna in urma scrisori pentru cei dragi, transmise dupa moartea lor prin intermediul avocatilor sau rudelor. Totusi, cateva startup-uri intind "coarda", oferind servicii de trimitere a unor emailuri scrise in timpul vietii de catre utilizator si postate pe Facebook si Twitter, dupa decesul acestuia. Una din aceste companii ne asigura ca poate furniza un serviciu prin care va trimite mesaje "exact ca o persoana obisnuita".
Ultimele cuvinte
"Iti permite sa fii creativ si sa ramai in atentia celorlalti, chiar si dupa moarte", a declarat James Norris, fondatorul companiei controversate DeadSocial. "Iti permite sa iti spui ultimele cuvinte".
DeadSocial programeaza mesaje pentru Facebook, Twitter si LinkedIn, care vor fi remise dupa moartea "clientului". Serviciul gratuit va publica textele, videoclipurile si mesajele audio direct in contul acelei persoane; de asemenea, cel mort "poate" trimite urari celor dragi, cu ocazia unor aniversari (destul de ciudat, am spune...). Deocamdata, toate mesajele DeadSocial vor fi publice, dar pe viitor, compania doreste sa ofere si mesaje private.
Fondatorii DeadSocial s-au consultat cu specialistii in asistarea celor aflati pe moarte, pentru a dezvolta acest serviciu. Ei compara acest serviciu cu acea cutie cu amintiri, pe care bolnavii in faza terminala o lasa mostenire copiilor lor. In aceste cutii, se afla obiecte cu mare incarcatura sentimentala.
"Nu discutam despre ceva fizic, dar sa nu uitam ca aceste adevarate "comori" pot fi eliberate odata cu trecerea timpului", a mai spus Norris.
Exista cativa utilizatori "beta". Norris a observat ca participantii mai tineri fac glume legate de propria moarte, in timp ce batranii genereaza mesaje mai emotionale. Exista o limita de sase mesaje pe saptamana.
"Nu cred ca o anumita persoana va ramane "pesimista" si "carcotasa" chiar si dupa moarte", a mai spus Norris. "Nimeni nu vrea sa ramana in memoria celorlalti ca o persoana ingrozitoare" (oare?). Startup-ul britanic va garanta trimiterea mesajelor pentru urmatorii 100 de ani, dar pe viitor, acestia vor putea acoperi 400 de ani, astfel incat si descendentii sa poata "comunica" cu rudele lor indepartate si demult decedate.
Un alt proiect este "
Though If I Die", pentru bolnavii in faza terminala. "Cineva care stie ca va muri se pregateste din timp", a declarat Erez Rubinstein, partener al If I Die.
Un motto "mortal"
Site-ul israelian a fost lansat in 2011 si are deja 200.000 de utilizatori. Cei mai multi au ales sa lase in urma mesaje sentimentale, iar cele scrise sunt mai populare decat cele video. Serviciul este deocamdata gratuit, dar pe viitor va exista un abonament Premium.
O versiune mai "extrema" a acestui tip de afacere este
_LivesOn, un proiect cu un motto socant: "Cand inima ta va inceta sa mai bata, vei continua sa trimiti mesaje".
In faza incipienta, _LivesOn este un instrument pentru Twitter. Daca oamenii accepta, serviciul va monitoriza obiceiurile lor privind postarea pe Twitter, continutul preferat si alte aspecte. Instrumentul va aduna aceste informatii si va populariza contul fantoma de Twitter cu tweet-uri zilnice, in functie de un algoritm.
Toate aceste companii vor sa schimbe mentalitatea oamenilor, legata de moarte. Mesajele de adio ii pot ajuta pe cei ramasi in urma sa se vindece mai repede, dar compunerea lor poate reprezenta o experienta complet neplacuta, pentru cei care se tem de moarte.
"Ne dezicem de moarte. Ea ajunge prima la noi", a mai spus Norris de la DeadSocial. "Utilizam tehnologia pentru a modera impactul pe care moartea il are asupra noastra, o dezumanizam. Abordam moartea intr-o maniera rationala".
Perspectiva inteligentei artificiale, chiar si in maxim 140 de caractere, poate fi reconfortanta, pentru cei care au ales acest mod de viata.
"Viata de apoi nu reprezinta o idee noua, discutam de mii de ani despre rai si iad", a subliniat Norris. "Pentru mine, ideea DeadSocial nu este foarte ciudata. De fapt, este mai putin ciudata decat ideea raiului si a iadului".