Cati prieteni ai? Care sunt cei mai buni dintre ei? Sociologii spun ca majoritatea oamenilor beneficiaza de doar patru prieteni, cu care discuta cele mai importante lucruri; numarul maxim de prieteni intr-o asemenea ecuatie este de sase. Cu mici exceptii, nu este practic sa mentii relatii atat de importante cu mai mult de sase persoane, precizeaza sociologul Lewis Schiff.
Oamenii de succes stiu mai bine decat oricine pe cine se bazeaza. Potrivit unui studiu recent, cu cat esti mai bogat, cu atat vei avea mai putini prieteni "foarte buni". Cati prieteni cuprinde o asemenea retea? 4,8 in cazul milionarilor care au o avere de peste 30 milioane dolari si 5,7 milioane dolari in cazul celor care au sub 10 milioane dolari. Oamenii obisnuiti? Au in jur de zece prieteni. Cei care nu au dobandit succesul financiar au cei mai multi prieteni.
Explicatia pare simpla. Daca ai noua prieteni "foarte apropiati", s-ar putea sa nu fie chiar atat de "apropiati", pe cat ai fi crezut. Pe de alta parte, daca ai sase prieteni bine interconectati, asa cum au cei mai de succes antreprenori, acesti sase oameni foarte apropiati sunt disponibili, iti ofera accesul la alte 36 de persoane, precum si la retelele lor; astfel, o asemenea "increngatura" poate ajunge la sute de contacte.
Cercetatorii care au studiat networking-ul, inclusiv cel de business, spune ca dimensiunea retelei nu este cel mai important aspect. Structura retelei face diferenta si cele mai puternice sunt acelea care sunt alcatuite strategic, cu un nucleu bine echilibrat; in multe situatii, prietenii unei anumite persoane nici macar nu se cunosc intre ei. Construieste o asemenea retea si te vei situa in centru, ca un conector, care face legaturile, fructifica resursele si creeaza interactiuni valoroase. Tocmai ce am definit Antreprenoriatul, in forma sa esentiala.
Chiar daca poti avea 500 - 5.000 de prieteni pe retelele de socializare, cel mai important lucru este sa urmezi exemplul celor mai bogati oameni, sa iti construiesti o retea intima, confidenta, puternica, unde sa aiba loc doar cativa oameni.
1. Realizeaza o lista, pe care sa treci cativa oameni importanti pentru tine.
Acestia sunt cei la care ai merge chiar maine sa ceri ajutor. Ai capacitatea de a alege cele mai inspirate oportunitati de business. Cui ii soliciti sprijinul?
2. Alege sase oameni, care te-ar putea ajuta in primul (si in primul!) rand.
Sa spunem ca detii un business cu torturi. In calitate de brutar, ai nevoie de zeci de furnizori, manageri de petreceri, organizatori de nunti etc. Alege-i pe cei mai puternici si care conteaza cel mai mult pentru activitatea ta. Alege-i apoi pe primii sase, vezi in ce masura se cunosc intre ei. S-ar putea ca un furnizor si un organizator sa se cunoasca intre ei, sa colaboreze strans.
3. Creeaza sase foldere de la 1 la 6.
Ai identificat cei sase oameni de care depinzi in mare parte, cel putin in viitorul apropiat. Ce faci in continuare? Colecteaza toate informatiile necesare despre ei, pentru cele sase foldere. Acestea cuprind informatii precum cele legate de adresa de internet, membri board-ului unei anumite companii, actele de caritate etc. Nu uita numele sotiilor si copiilor lor. Acestia sunt cei mai buni prieteni de afaceri pe care ii ai.
4. Creeaza un al 7-lea folder.
Acest folder este unul "de rezerva", in care poti introduce informatii despre jucatorii periferici din reteaua ta. Retelele se schimba in mod constant. Oamenii vin si pleaca, prioritatile tale se pot schimba. Astfel, ai sase oameni in folderele principale si altii de rezerva, la care poti apela, in folderul cu numarul 7.
5. Mentenanta retelei, un soi de "religie"
Cei mai de succes oameni au grija de retelele lor. Sa nu uitam ca retelele sociale "cresc" in functie de "hrana" primita. Daca iti aglomerezi reteaua cu amici din liceu, o sa primesti invitatii la unele evenimente care te-ar fi interesat in urma cu un deceniu... Daca administrezi cu succes reteaua, vei avea parte de contacte profesionale, la care poti sa apelezi cu incredere, ori de cate ori business-ul tau se afla intr-un moment de rascruce.