De unde vine Black Friday si cum a ajuns un fenomen global in zilele noastre?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
De unde vine Black Friday si cum a ajuns un fenomen global in zilele noastre?
De unde vine Black Friday si cum a ajuns un fenomen global in zilele noastre?
de Magda Florea la 06 Nov. 2024 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
originea black fridayblack fridayistoria black friday

Black Friday este un fenomen comercial atat de indragit in zilele noastre, incat pare ca a existat dintotdeauna. Totusi, putini stiu adevarata sa origine si cum a evoluat de-a lungul anilor.
 

 

Istoria Black Friday - originea termenului

 
Originile termenului „Black Friday” dateaza din anii 1960 in Statele Unite, dar povestea sa incepe chiar mai devreme. In anii '50, politia din Philadelphia folosea expresia „Black Friday” pentru a descrie aglomeratia de oameni care invadau orasul in weekendul de dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving), cand cetatenii se grabeau sa participe la parade si sa faca cumparaturi. Acest influx de oameni genera multa agitatie si probleme pentru autoritatile locale, astfel ca termenul avea o conotatie negativa.
 
Totusi, in anii '60, comerciantii din Philadelphia au decis sa recupereze termenul si sa-i schimbe semnificatia. Acestia au inceput sa foloseasca „Black Friday” pentru a semnifica o zi de profit, cand inregistrau vanzari semnificative. Aceasta a fost prima data cand termenul a capatat o conotatie pozitiva, deoarece reprezenta momentul in care afacerile treceau din „rosu” (pierderi) in „negru” (profit). Astfel, Black Friday a inceput sa devina sinonim cu reducerile si cu cumparaturile de sarbatori.
 

Evolutia Black Friday in Statele Unite

 
Pe masura ce popularitatea Black Friday a crescut, retailerii au inceput sa lanseze reduceri din ce in ce mai atractive pentru a atrage cumparatori. La inceputul anilor '80, Black Friday s-a transformat intr-un eveniment major in Statele Unite, avand loc in fiecare an vineri dupa Ziua Recunostintei. In aceasta perioada, comerciantii au inceput sa isi extinda promotiile, iar oamenii au inceput sa faca cozi imense in fata magazinelor pentru a profita de ofertele exclusive.
 
In anii '90, Black Friday a castigat popularitate si in mediul online. Retailerii online au inceput sa ofere reduceri substantiale, ceea ce a determinat o schimbare semnificativa in modul in care consumatorii faceau cumparaturi. De exemplu, Amazon a inceput sa promoveze Black Friday in 2005, transformandu-l intr-o sarbatoare si in mediul digital.
 

Black Friday devine un fenomen global

 
Incepand cu anii 2000, Black Friday a inceput sa isi faca simtita prezenta in afara Statelor Unite. Retailerii din alte tari au inceput sa observe succesul evenimentului si au inceput sa adopte conceptul. Canada, Regatul Unit, Australia si multe alte tari au inceput sa organizeze propriile versiuni ale Black Friday, iar retailerii locali au inceput sa participe activ prin oferirea de reduceri si promotii.
 
In Romania, Black Friday a inceput sa prinda avant in jurul anului 2011, iar de atunci a evoluat rapid, devenind un moment asteptat de catre consumatori. Multe magazine online si fizice ofera reduceri semnificative in aceasta perioada, iar consumatorii devin din ce in ce mai increzatori in a participa la eveniment.
 
Astazi, Black Friday este cunoscut ca fiind o oportunitate pentru cumparatori de a achizitiona produse la preturi reduse, fiind considerat unul dintre cele mai mari evenimente de shopping din an. De-a lungul timpului, Black Friday a influentat nu doar comportamentul de cumparare, ci si planificarea bugetelor de consum.
 
Pentru multi, Black Friday reprezinta o ocazie ideala pentru a cumpara cadouri de sarbatori, dar si pentru a achizitiona produse personale la preturi accesibile. Cu toate acestea, exista si critici care sustin ca promovarea excesiva a consumului si agresivitatea campaniilor de marketing pot duce la cheltuieli impulsive si la acumularea de datorii.
 
Fie ca esti un iubitor al reducerilor sau un critic al consumului excesiv, Black Friday ramane un moment cheie in calendarul comercial, cu o istorie fascinanta si o impact puternic asupra economiei globale. Indiferent de perceptiile personale, este imposibil sa nu recunosti semnificatia acestui eveniment in peisajul comercial modern. Asadar, data viitoare cand te pregatesti sa faci cumparaturi de Black Friday, aminteste-ti de originile sale si de povestea sa fascinanta.
 
Sursa foto: freepik.com

 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Cum sa-ti organizezi dimineata ca sa castigi intreaga zi
Life Style

Cum sa-ti organizezi dimineata ca sa castigi intreaga zi

today22 Iun. 2025
EcoFin ne-a pus pe lista neagra: Romania nu a luat masuri pentru reducerea deficitului, iar daca nu strangem cureaua urgent, urmeaza masuri drastice de la Bruxelles – taieri, blocari de fonduri si pos
Economie

EcoFin ne-a pus pe lista neagra: Romania nu a luat masuri pentru reducerea deficitului, iar daca nu strangem cureaua urgent, urmeaza masuri drastice de la Bruxelles – taieri, blocari de fonduri si pos

today21 Iun. 2025
Vom ajunge la mana FMI, cu un TVA de 25 la suta anul viitor - Scenariu subru lansat de un celebru economist roman, care cere ferm Guvernului sa nu cada in capcana majorarii TVA la 21 la suta
Economie

Vom ajunge la mana FMI, cu un TVA de 25 la suta anul viitor - Scenariu subru lansat de un celebru economist roman, care cere ferm Guvernului sa nu cada in capcana majorarii TVA la 21 la suta

today21 Iun. 2025
Economie

"Nu ne mai pacaliti cu reforme fara fond!" – Mesaj dur al mediului de afaceri pentru premierul desemnat Ilie Bolojan

today21 Iun. 2025
Taxele cresc, oamenii de afaceri platesc: Romania risca sa devina campioana la impozite in regiune
Economie

Taxele cresc, oamenii de afaceri platesc: Romania risca sa devina campioana la impozite in regiune

today21 Iun. 2025
NEWS ALERT Ilie Bolojan este noul premier al Romaniei - Nicusor Dan: Urgenta pentru Romania este relansarea economica
Ultima ora

NEWS ALERT Ilie Bolojan este noul premier al Romaniei - Nicusor Dan: Urgenta pentru Romania este relansarea economica

today20 Iun. 2025
Din 2019 pana in 2025, datoria publica a Romaniei a explodat cu 35 la suta! Cum am reusit performanta sa ne indatoram cu  625,7 miliarde de lei in 6 ani
Economie

Din 2019 pana in 2025, datoria publica a Romaniei a explodat cu 35 la suta! Cum am reusit performanta sa ne indatoram cu 625,7 miliarde de lei in 6 ani

today20 Iun. 2025
Clinica Dr. Wonder: „Continuam sa fim un nume de incredere in domeniul asistentei medicale pentru pacientii romani”
Life Style

Clinica Dr. Wonder: „Continuam sa fim un nume de incredere in domeniul asistentei medicale pentru pacientii romani”

today20 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x