Analizele Manager.ro: Este Facebook o simpla bula speculativa?
facebookactiuni facebookmark zuckerbergviitorul facebook
O intamplare reala: membrii unei expeditii care isi propusesera sa cucereasca un varf muntos din Georgia au abandonat proiectul cand au aflat ca expeditia urma sa dureze 9 zile. Ideea de a petrece atata timp fara Facebook li s-a parut insuportabila.
Stirea de mai sus, desigur, le merge la suflet fanilor retelei. Ea confirma – nu-i asa? – ca nu exista viata fara Facebook si ca toata valva creata de recenta listare a companiei la bursa a fost perfect justificata.
Din pacate insa, problema e tocmai cu aceasta listare la bursa. Evolutia ulterioara a pretului actiunilor (o scadere de peste 30%) a contrazis flagrant entuziasmul fanilor, scotand la iveala un adevar pe care orice investitor experimentat il cunoaste: exista o mare diferenta intre
popularitate si
eficienta economica.
Si, intr-adevar, este cat se poate de clar in momentul de fata ca Facebook nu reuseste sa transforme in bani imensa popularitate de care se bucura, lucru care, la prima vedere, pare complet anormal. Sunt sute de milioane de oameni care au cont pe Facebook si care, in principiu, constituie tot atatia potentiali clienti pentru... orice. De ce nu se fac bani frumosi de pe urma lor?
Ei bine, se pare ca afisarea de reclame, cea mai la indemana modalitate de a face bani din trafic, nu prea functioneaza aici (sau cel putin nu la nivelul asteptat). Majoritatea utilizatorilor de Facebook ignora reclamele sau, mai rau, le blocheaza. Un studiu Reuters, citat de Bloomberg, arata ca numai o mica parte din utilizatorii retelei au cumparat produse in urma reclamelor sau comentariilor postate pe site si situatia aceasta, evident, starneste ingrijorarea investitorilor vizavi de capacitatea Facebook de a le aduce profit.
Dar cine sunt acesti investitori?
Foarte interesant este ca marea masa a investitorilor o formeaza tocmai simplii utilizatori, fanii retelei, care s-au inflacarat la momentul cand compania fondata de Mark Zuckerberg a fost listata la bursa. Lipsiti de experienta in domeniul financiar, ei au cumparat actiuni Facebook, bazandu-se insa strict pe popularitatea retelei de socializare, nu pe perspectivele de dezvoltare ale companiei, extrem de tulburi chiar si in textul din prospectul de listare. Si au pierdut.
Cei care au castigat au fost “baietii destepti”, anume un grup restrans de investitori mari, care cumparau deja de ani buni actiuni Facebook si care le-au vandut imediat dupa listare, marcandu-si profituri consistente si determinand totodata scaderea masiva a cotatiilor. Ei au dat o adevarata lovitura, daca ne gandim ca in intervalul 2008-2012 pretul actiunilor Facebook a crescut de 13 ori (!). Pentru comparatie, in acelasi interval pretul actiunilor Apple a crescut de doar 4 ori, iar cel al actiunilor Google de doar 1,3 ori.
Urmarea? Optimismul exagerat de dinainte de listarea Facebook a fost inlocuit cu un pesimism care risca sa devina la fel de exagerat. Unii analisti vorbesc de o scadere a pretului actiunilor pana la 22 $, fata de 38 $ cu cat au intrat la tranzactionare in 18 mai. In consecinta, s-au intensificat si operatiunile de short-selling, prin care investitorii pariaza pe scaderea pretului actiunilor (imprumuta titluri din piata si le vand, pentru a le rascumpara la o data ulterioara, la o cotatie inferioara).
Se va dovedi pana la urma Facebook o bula speculativa ca oricare alta? E posibil. Entuziasmul fanilor retelei este sincer, dar daca nu se va gasi o cale de monetizare a acestui entuziasm, probabil ca Facebook-ul se va stinge la un moment dat. Fara bani nimic nu merge. Si, in aceste conditii, inseamna ca trebuie sa ne intrebam deja, cat se poate de serios:
care e, de fapt, viitorul retelei?
Publicatia britanica “The Telegraph” avanseaza un raspuns sumbru. Comentand o stire potrivit careia Facebook a pierdut milioane de conturi in SUA si in Marea Britanie, ea remarca faptul ca multi utilizatori, mai ales din randul corporatistilor tineri, incep sa manifeste indiferenta fata de retea. Acestia s-au plictisit sa-si impartaseasca viata privata cu toata lumea, nu prea mai au timp de discutii asupra unor subiecte care cel mai adesea nu merita sa fie discutate si, in fine, au inceput sa considere ca “like-urile” catorva sute de “prieteni” nu mai sunt chiar atat de magulitoare.
“Asistam oare la inceputul sfarsitului pentru Facebook?”, se intreaba “The Telegraph”. “Esecul listarii companiei la bursa poate fi interpretat ca un semnal solid in acest sens. E-adevarat, online-ul a dat lumii un Google, un Amazon, un E-bay, proiecte care au avut, ca si Facebook, un start bazat pe popularitate si pe numarul din ce in ce mai mare de utilizatori. Dar a vedea un nou Google in orice companie care se bucura de popularitate este o mare greseala.”