Sase producatori de vinuri din Romania se pregatesc sa seduca America
producatori de vinuriamericasuavinurimurfatlarcramele recascrama oprisor
Anul acesta, SUA a devenit cea mai mare piata de desfacere pentru vinuri din lume. Astfel, toate companiile care produc bautura din struguri vor sa fie prezente acolo. Nici firmele romanesti nu fac exceptie.
Sase din cei mai importanti producatori autohtoni s-au aliat pentru a castiga cota de piata in America. Efortul lor este sustinut cu fonduri in valoare de 3,5 milioane de euro, venite de la Uniunea Europeana (UE) si Guvern.
Strategia de promovare a vinurilor autohtone a presupus si aducerea de jurnalisti americani in Romania. Unii dintre ei au ramas impresionati de calitatea vinurilor romanesti. "Vizita a fost interesanta, oamenii prietenosi si vinurile bune, daca nu chiar spectaculoase", scrie Paul Franson de la Napa Valley Register.
Dorinta companiilor romanesti de a fi prezente pe piata din SUA nu mira pe nimeni. Tara noastra este al saptelea cel mai mare producator de vinuri din Uniunea Europeana si intra in top zece la nivel mondial. Companiile din Romania au podgorii care acopera o suprafata de peste 2000 de kilometri patrati.
Romania produce in acest moment vinuri rosii si albe in proportie de aproape 50%/50%. In trecut au dominat sortimentele albe. Majoritatea romanilor prefera vinurile dulci, insa la export merg in general cele seci.
Investitii masive si consultanti straini
Producatorii de vinuri din Romania care se pregatesc sa atace piata din SUA sunt Murfatlar, Cramele Recas, Crama Oprisor, Domeniul Coroanei Segarcea, British Halewood Romania si Senator.
Unele din aceste companii au produse prezente in SUA. Circa 12% din exporturile romanesti din de vinuri din 2010 au mers in America. Valoarea a acestora a fost de circa 19 milioane de dolari, iar pretul unei sticle cuprins intre 8 si 15 dolari.
Murfatlar, cel mai mare producator local de vinuri, exporta in SUA prin intermediul catorva parteneri. Compania a investit in ultimii ani peste 70 milioane de dolari in retehnologizare si are consultanti francezi si australieni.
Jurnalistilor americani le-a atras atentia Cramele Recas, care produce vinuri noi, precum feteasca neagra si feteasca regala. Compania exporta 40% din cele 1,1 milioane de sticle produse anual, iar in ultimii zece ani a investit 21 milioane de dolari in dezvoltare si retehnologizare. Cramele Recas a angajat doi specialisti straini in vinuri, unul spaniol si altul australian. De asemenea, un consultant din Australia a fost angajat si de Crama Oprisor, care produce circa 1,3 milioane de litri de vin pe an, din care 875.000 litri sunt exportati in Germania, tara de origine a companiei mama, Carl Reh Winery.