Initiativa venita de la Mediu: Statul roman ar trebui sa sustina cu o anumita suma de bani predarea masinilor mai vechi de 15 ani
pnrrparc automasini vechibenzinamotorinamasini electriceministerul mediului
Ministrul Mediului, Barna Tanczos, vine cu o atitudine interesanta in privinta modernizarii parcului auto din Romania in sensul sustinerii soferilor in demersul lor de a scapa de "rable" si a achizitiona masini mai noi, mai performante si, in special, mai putin sau chiar deloc poluante.
"In
PNRR (Planul National de Redresare si Rezilienta, n.r.), Romania s-a angajat sa reduca numarul masinilor mai batrane de 15 ani. Pana cand nu vom avea un guvern care sa-si asume aceasta decizie ar fi prematur, in calitate de ministru interimar, sa dau eu solutia.
Propunerea mea este aceeasi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul sa vina sa sustina predarea acestor masini mai vechi de 15 ani cu o anumita suma de bani.
In paralel, sa facem posibila majorarea taxelor locale in cazul masinilor vechi si poluante, astfel incat sa nu existe nu doar coercitia, ci si un sprijin real din partea statului roman si un angajament din partea celor care predau aceste masini vechi ca nu vor mai cumpara si nu vor mai inmatricula vehicule mai vechi de 15 ani si vor folosi sumele respective, daca doresc, sa cumpere masini mai putin poluante, noi”, a spus ministul intr-o conferinta de presa.
"In 10 – 15 ani in Romania nu se va mai pune pe piata nicio masina cu motor diesel sau pe benzina"
Intr-o interventie anterioara, ministrul Mediului spunea ca in urmatorii 10-15 ani, in tara noastra nu se vor mai pune deloc pe piata masini cu motoare pe benzina sau motorina, iar aceia care nu se vor alinia noilor norme anti-poluare vor plati.
"In 10 – 15 ani in Romania nu se va mai pune pe piata nicio masina cu motor diesel sau pe benzina. Totul se va transforma in niste scheme financiare de contributie sau beneficii. Cine nu indeplineste normele va plati, iar cei care vor sa le indeplineasca vor fi sprijiniti financiar.
Vom fi obligati sa respectam anumite standarde de emisii de CO2. Va exista un fond social de clima care va ajuta acele gospodarii, acei oameni sau acele companii care nu pot indeplini anumite conditii astfel incat sa le poata indeplini", a declarat ministrul.
Pentru a realiza tranzitia, e nevoie de masuri care sa descurajeze achizitiile neprietenoase cu mediul.
"Nu vorbim despre cei care nu pot, din punct de vedere social, sa isi cumpere masina noua, ci despre foarte multe persoane care si-ar permite o masina noua mai putin poluanta cu cilindree mai mica si de o alta clasa. Trebuie descurajati cei care doresc masini vechi cu motoare mari. Prin impozite. Statul roman trebuie sa creasca impozitul la aceste masini", a mai spus oficialul.