Rabla 2025, blocata peste noapte. Piata auto, in prag de colaps: „Este un dezastru economic si o lovitura pentru romanii care si-au facut planuri”
programul rablarabla 2025casare masiniparc auto
Programul Rabla 2025 a fost suspendat oficial cu doar 24 de ore inainte de lansarea sesiunii pentru persoane fizice, o decizie neasteptata care arunca industria auto intr-o criza si lasa in aer mii de clienti si companii. Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a anuntat ca suspenda toate programele de finantare, justificand masura prin instabilitatea politica si necesitatea formarii unui nou guvern capabil sa reanalizeze prioritatile bugetare.
Decizia vine intr-un moment extrem de sensibil pentru industria auto din Romania, care deja se confrunta cu o scadere de 26% a inmatricularilor de vehicule noi destinate persoanelor fizice in 2024. Anuntul a fost facut de presedintele AFM, Florin Banica, care a subliniat ca suspendarea temporara a Programului Rabla este necesara pentru „echilibru si intelepciune bugetara”. Insa pentru companiile din domeniu, dar si pentru romanii care au comandat masini sau au casat deja autoturismele vechi, masura a venit ca un soc economic direct.
Industria auto, in alerta: „Un blocaj de un miliard de euro”
Vanzarile a zeci de mii de masini – deja comandate de dealeri sau clienti – sunt puse in pericol. Estimarile indica faptul ca, doar prin sesiunea dedicata companiilor, au fost depuse peste 4.100 de dosare, cu o valoare de aproape 300 milioane lei. Aceasta suma ar putea acoperi aproximativ 30.000 de vehicule – electrice, PHEV sau termice. Daca programul Rabla nu este reluat rapid, toate aceste comenzi ar putea fi anulate, iar dealerii raman cu stocuri si cu TVA platit pentru masini nevandute. Impactul bugetar total: pierderi de aproape un miliard de euro si riscul real de faliment pentru mai multi jucatori din piata.
In acelasi timp, mii de persoane fizice se afla intr-un vid administrativ periculos. Multi au facut deja demersurile necesare: au casat vehiculele vechi, au platit avansuri pentru masini noi sau au semnat contracte de credit. Fara lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice, toti acesti oameni risca sa ramana cu banii blocati si fara drept la subventiile promise. ACAROM – Asociatia Constructorilor de Automobile – avertizeaza ca este pentru prima data in istoria Rabla cand un program este suspendat cu doar o zi inainte de startul oficial.
Programul Rabla s-a dovedit a fi un instrument economic eficient, spun producatorii auto, cu un raport de 1,5 lei adus la bugetul de stat pentru fiecare leu investit in subventii. Programul contribuie direct la scoaterea din circulatie a vehiculelor vechi si poluante, la incurajarea mobilitatii electrice, dar si la stimularea consumului si colectarea de TVA si taxe conexe. Suspendarea acestui mecanism in plina vara – exact cand romanii incep sa-si planifice achizitiile auto – poate genera un recul greu de recuperat.
Bugetul total alocat pentru Rabla in 2025, pe toate componentele – persoane fizice, juridice si institutii publice – depasea 1 miliard de lei. Cu aceste fonduri se puteau finanta peste 30.000 de vehicule electrice sau de doua ori mai multe PHEV.