Se amana unele amenzi pentru RO e-Transport, pana la finalul anului - vezi lista amenzilor de care scapa transportatorii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Se amana unele amenzi pentru RO e-Transport, pana la finalul anului - vezi lista amenzilor de care scapa transportatorii
Se amana unele amenzi pentru RO e-Transport, pana la finalul anului - vezi lista amenzilor de care scapa transportatorii
de I.s. la 29 Apr. 2025
Urmareste-ne pe Google News
autotransportamenzi

Transportatorii din Romania primesc o gura de oxigen: amenzile pentru anumite obligatii din sistemul RO e-Transport sunt suspendate pana la 31 decembrie 2025, conform unui proiect de ordonanta de urgenta (OUG) lansat de Ministerul Finantelor. Decizia vine dupa ce transportatorii au semnalat dificultati in adaptarea la cerintele tehnice ale sistemului. In acest articol, iti explicam ce amenzi sunt amanate, de ce s-a luat aceasta masura si ce trebuie sa stii pentru a evita problemele in viitor.

 
RO e-Transport este un sistem digital implementat de autoritatile romane pentru a monitoriza transporturile rutiere de bunuri, in special cele cu risc fiscal ridicat sau tranzactiile internationale. Scopul sau este reducerea evaziunii fiscale prin urmarirea in timp real a marfurilor, folosind coduri unice (UIT) si date GPS. Insa, implementarea sa a generat provocari pentru transportatori, din cauza complexitatii tehnice si a costurilor asociate.
 

De ce se amana amenzile?

 
In aprilie 2025, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de OUG care prelungeste suspendarea sanctiunilor pentru neconformarea la anumite cerinte RO e-Transport, initial valabila pana la 31 martie 2025 prin OUG 129/2024. Motivul? Transportatorii au nevoie de mai mult timp pentru a-si adapta sistemele IT si GPS la cerintele legale. Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a cerut aceasta amanare, subliniind probleme precum lipsa claritatii in scenarii de transport, dificultati in integrarea GPS prin API si functionarea defectuoasa a aplicatiei mobile.
 
Aderarea Romaniei la spatiul Schengen a crescut traficul rutier international, ceea ce a amplificat presiunea pe transportatori. Fara aceasta suspendare, blocajele operationale ar putea afecta economia, iar companiile ar risca penalitati severe pentru neconformari tehnice.
 

Ce amenzi sunt suspendate pana la 31 decembrie 2025?

 
Proiectul de OUG vizeaza suspendarea sanctiunilor pentru urmatoarele obligatii din sistemul RO e-Transport:
 
 
Pornirea si oprirea dispozitivelor GPS
Conducatorii auto trebuie sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de a incepe transportul pe teritoriul Romaniei si sa-l opreasca doar dupa livrarea bunurilor sau parasirea tarii. Nerespectarea acestei reguli atrage amenzi intre 5.000 si 10.000 de lei. Suspendarea acestor sanctiuni ofera soferilor timp sa se familiarizeze cu procedurile.
 
Transferul datelor de pozitionare
Operatorii de transport trebuie sa asigure transmiterea continua a coordonatelor GPS pe durata transportului. Amenzile pentru nerespectare variaza intre 10.000 si 50.000 de lei pentru persoane fizice si 20.000 si 100.000 de lei pentru persoane juridice. Aceasta obligatie necesita sisteme IT robuste, iar amanarea sanctiunilor permite firmelor sa investeasca in solutii conforme.
 
Echiparea vehiculelor cu dispozitive de pozitionare
Operatorii trebuie sa doteze vehiculele cu terminale de telecomunicatii care folosesc tehnologii GPS prin satelit. Sanctiunile pentru lipsa acestor dispozitive sunt aceleasi ca mai sus: 10.000-50.000 lei pentru persoane fizice si 20.000-100.000 lei pentru persoane juridice. Amanarea ofera timp pentru achizitia si testarea echipamentelor.
 
De ce e importanta aceasta amanare?
 
Transportatorii se confrunta cu provocari majore: costuri ridicate pentru echipamente GPS, lipsa personalului calificat pentru operarea sistemelor si neclaritati legislative. De exemplu, UNTRR a propus folosirea tahografelor inteligente G2V2, obligatorii pentru vehiculele noi din august 2023, ca alternativa la cerintele RO e-Transport, deoarece acestea ofera deja date precise despre traseu si activitati. Suspendarea amenzilor pana la finalul anului 2025 evita penalizarea nedreapta a firmelor care inca se adapteaza.
 
Mai mult, aceasta masura previne blocajele la frontiera, care ar putea afecta lanturile de aprovizionare. In contextul Schengen, traficul rutier intensifica nevoia de solutii tehnice functionale, iar amanarea sanctiunilor creeaza premisele pentru o conformare sustenabila.
 

Ce trebuie sa faca transportatorii in 2025?

 
Chiar daca amenzile sunt suspendate, transportatorii trebuie sa foloseasca aceasta perioada pentru a se alinia la cerintele RO e-Transport. Iata cateva recomandari:
 
  • Investeste in tehnologie: Achizitioneaza dispozitive GPS conforme si integreaza-le cu sistemele RO e-Transport. Testeaza functionalitatea inainte de 31 decembrie 2025.
  • Instruieste personalul: Soferii si operatorii IT trebuie sa inteleaga procedurile de raportare si utilizare a aplicatiei RO e-Transport.
  • Colaboreaza cu specialisti: Consulta firme de IT sau consultanti fiscali pentru a asigura conformitatea cu legislatia.
  • Urmareste actualizarile legislative: Verifica periodic site-ul Ministerului Finantelor si comunicatele UNTRR pentru noi clarificari.
 
Amanarea amenzilor RO e-Transport pana la 31 decembrie 2025 este o veste buna pentru transportatorii romani, care castiga timp sa se adapteze la cerintele tehnice complexe ale sistemului. Totusi, acest ragaz nu trebuie irosit. Companiile trebuie sa investeasca in echipamente, sa-si optimizeze procesele si sa-si pregateasca echipele pentru a evita sanctiunile care vor intra in vigoare in 2026. Cu o abordare proactiva, transportatorii pot transforma aceasta provocare intr-o oportunitate de modernizare.
 

Citeste si Leadership cu impact: de ce liderii viitorului sunt orientati catre comunitate si dezvoltare durabila


Sursa foto: freepik.com

de I.s.

Ultimele NOUTATI

Statul continua sa se imprumute de la populatie si plateste dobanzi mari. O noua editie TEZAUR
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Statul continua sa se imprumute de la populatie si plateste dobanzi mari. O noua editie TEZAUR

today11 Nov. 2025
ANAF incepe controale la firmele cu acest obiect de activitate. Cine e luat in vizor
Companii

ANAF incepe controale la firmele cu acest obiect de activitate. Cine e luat in vizor

today11 Nov. 2025
Cum au ajuns romanii sa plateasca facturi mai scumpe decat multe tari din Occident?
Ultimele stiri economice

Cum au ajuns romanii sa plateasca facturi mai scumpe decat multe tari din Occident?

today11 Nov. 2025
Peste 260.000 de romani sunt prosumatori. Reactia unui sef din ANRE: Sunt foarte multi si au si o putere uriasa
Ultimele stiri economice

Peste 260.000 de romani sunt prosumatori. Reactia unui sef din ANRE: Sunt foarte multi si au si o putere uriasa

today11 Nov. 2025
Victor Negrescu: Romania trebuie sa sprijine microintreprinderile dupa incheierea PNRR, cu o fiscalitate mai prietenoasa
Companii

Victor Negrescu: Romania trebuie sa sprijine microintreprinderile dupa incheierea PNRR, cu o fiscalitate mai prietenoasa

today11 Nov. 2025
Guvernul Bolojan reia discutiile despre pensiile speciale si reforma administratiei: termen-limita PNRR in joc
Ultima ora

Guvernul Bolojan reia discutiile despre pensiile speciale si reforma administratiei: termen-limita PNRR in joc

today11 Nov. 2025
Adevarul despre facturile noastre la energie. 60% din cost reprezinta componente reglementate. Doar 40% e consumul real
Economie

Adevarul despre facturile noastre la energie. 60% din cost reprezinta componente reglementate. Doar 40% e consumul real

today10 Nov. 2025
Banii clientilor Bancii Transilvania sunt pe val. Raportul financiar al institutiei sfideaza orice criza
Financiar-Bancar

Banii clientilor Bancii Transilvania sunt pe val. Raportul financiar al institutiei sfideaza orice criza

today10 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x