Acum, guvernul de la Havana a dat unda verde importului de autovehicule, stopat la inceputul anilor ’60. Masura, curioasa pentru acele vremuri, a reusit sa conserve un fond de autovehicule extrem de rare, care probabil, va disparea in cativa ani sub apasarea noilor modele care vor intra in tara. Specialistii in piata auto estimeaza ca in acest moment, in Cuba, se gasesc peste 60.000 de autovehicule americane, plus inca pe atatea provenind din alte tari si de pe alte continente.
Celebrele decapotabile americane poarta in Cuba porecla de "almendrones" (migdale) si sunt subiectele cele mai vanate in fotografiile turistilor straini care se aventureaza pana pe aceasta insula din Antile, aflata la confluenta Marii Caraibelor, a Golfului Mexic si Oceanului Atlantic. Cu siguranta ca una dintre cele mai interesante dar si inedite mosteniri tehnice ale Cubei este in pericol sa dispara, dar va depinde in mare masura de conditiile in care vor putea fi importate automobilele in viitor.
Singurul lucru care se cunoaste este ca normele pentru importul si comercializarea vehiculelor cu motor vor fi publicate in cateva zile in ziarul oficial al Partidului Comunist Cubanez, "Granna". Conform aceluiasi cotidian va fi permis importul si vanzarea in detaliu a motoretelor, motocicletelor, automobilelor, furgonetelor, mini-bus-urilor si camionetelor noi si de ocazie atat cubanezilor cat si strainilor rezidenti in Cuba, ca si organizatiilor internationale, misiunilor diplomatice, cu (atentie!) "preturi similare cu ale pietei libere".
Asta inseamna ca importul va fi supus unei taxe extrem de mari, deoarece piata libera de autovehicule din Cuba este dominata de sume inimaginabile. Spre exemplu o masina Lada de productie sovietica poate atinge un pret de 12.000 de dolari, adica similar unui Ford din 1957, care a fost folosit decenii intregi ca taxi.
In replica, un Cadillac decapotabil, care plimba turistii prin zonele de interes ale insulei, poate ajunge si la 80.000 de dolari si asta deoarece deja modelele functionale din acea perioada intra in categoria automobilelor de colectie.
In aceste conditii este greu de crezut ca un cubanez, care are un salariu mediu de 20 de dolari pe luna, isi va putea permite vreodata un automobil nou. Potrivit publicatiei "Granna", fondurile care vor fi stranse din taxele de import vor fi folosite pentru dezvoltarea retelei de transport public.