Vedere catre analfabetismul functional
record accidente rutierevictime accidente rutierecauze accidente rutiere
Spatiul carpato-danubiano-pontic ingroapa-n el cele mai multe victime ale accidentelor rutiere contabilizate in Uniunea Europeana. Romania are cea mai ridicata a mortalitatii din cauza accidentelor rutiere: 96 la un milion de locuitori. In lunile de vacanta, adica iulie si august, au loc cele mai mult accidente grave pe zi.
Viteza neadaptata la conditiile de drum provoaca 1.377 de
accidente grave si aceasta cauza a fost gasita drept principala vinovata.
Identificarea ei este ca-n bancul in care patronii unui bordel observa ca stabilimentu-i frecventat de tot mai putini clienti, asa ca se pun pe brainstorming.
Dupa analize-ndelungate, constata ca principala cauza este varsta inaintata a angajatelor, iar solutia - considera administratorii afacerii - ar fi schimbarea... paturilor.
Si tot la paturi, de data aceasta unele de spital, face referire si o campanie de constientizare a riscului vitezei excesive, numita
Vedere din spital, lansata de Politia Romana ale carei bune intentii chiar sunt de necontestat.
Parte din campania care se va incheia pe 30 septembrie 2021: politistii au pus un pat de spital intr-o benzinarie vecina cu Autostrada Soarelui, pentru a atrage atentia asupra riscurilor la care se supun soferii care calca prea tare pedala de acceleratie.
"Cele mai multe accidente grave, cauzate de viteza neadaptata la conditiile de drum, se intampla in lunile de vara, in timpul concediilor. Fie ca aleg zona montana sau litoralul, soferii se grabesc catre destinatiile alese pentru vacanta.
Nu de putine ori, opteaza pentru cazari cu o vedere spectaculoasa la mare sau la munte, pentru a profita din plin de locatia aleasa. Insa, ce nu realizeaza este ca, atunci cand accelereaza catre destinatie, risca sa priveasca o alta vedere: vederea din spital", arata textul campaniei Vedere din spital.
In cadrul acesteia, Politia Rutiera va realiza actiuni pentru a-i face pe soferi sa constientizeze riscurile cand nu pastreaza distanta, nu adapteaza viteza de deplasare la conditiile de drum si nu respecta limita de viteza.
"Politia Romana le recomanda soferilor, pentru a preveni accidentele de circulatie si in vederea reducerii gradului de victimizare, sa adopte o conduita preventiva, sa respecte regulile de circulatie si sa circule cu o viteza adaptata in permanenta la conditiile de drum", a declarat comisarul-sef Grigore George.
Orice campanie de acest fel scapa din vedere ca este imposibil ca, intr-o tara cu o rata uriasa de analfebatism functional, poate existe un numar suficient de conducatori auto chibzuiti, atenti, civilizati, astfel incat sa fie evitate accidentele.
Este imposibil ca, intr-o tara cu o rata uriasa de analfebatism functional, soferii sa-si adreseze lor insisi intrebari catusi de putin filosofice, cum ar fi de ce gonesc eu spre semaforul pe rosu?
De ce sunt fascinat in permanenta de numarul de inmatriculare al autovehiculului din fata si de bara lui din spate, in loc sa ridic ochii si sa vad cat mai mult din imaginea de ansamblu?
De ce nu fac diferenta intre carosabil uscat, carosabil leoarca, lipsa carosabil, carosabil cu polei, carosabil cu cratere?
Daca, pentru a-mi cumpara o masina la mana a nspea, am strans din dinti si din alte parti ale corpului ani de zile, din ce o sa platesc asigurari, revizii, inspectii tehnice periodice, carburant, pneuri de vara, pneuri de iarna si depozitarea acestora?
De ce ma plang ca se scumpesc carburantii, dar accelerez ca naveta spatiala, iar, doua secunde mai tarziu, sunt nevoit sa franez brusc, precum economia mondiala-n pandemie?
De ce am eu impresia ca toti soferii merg in aceeasi directie cu mine, drept pentru care nu incetinesc cand acestia semnalizeaza anuntand ca vireaza la stanga sau la dreapta?
In conditiile in care viteza neadaptata provoaca cel mai mare numar de accidente grave, cine trebuie sa aiba minte, experienta, exercitiu sa o adapteze? Nu soferul?
Pentru asta, in loc de restrictii si campanii, nu mai bine s-ar acorda permisul de conducere mult mai greu, adica in urma terminarii unei veritabile scoli de soferi, in care sa inveti - iata! - in primul rand, sa gandesti astfel incat sa adaptezi viteza la conditiile de drum?
PS: Tot in august 2021, are loc alta campanie, tot a Politiei, in colaborare cu Asociatia Berarii Romaniei, o campanie de constientizare de catre toti participantii la traficul rutier a consecintelor conducerii unui vehicul sub influenta bauturilor alcoolice.
Conform initiatorilor campaniei, in primele 6 luni ale anului 2021, din cauza conducerii sub influenta bauturilor alcoolice, s-au produs 87 de accidente rutiere grave, in urma carora 24 de persoane au decedat, iar alte 71 au fost ranite grav.
In aceeasi perioada de timp din 2020, au avut loc 135 de accidente rutiere grave, cu 26 de persoane decedate si 139 ranite grav, iar in 2019, 133 de accidente rutiere grave, in care 31 de persoane au murit si 132 au suferit rani grave.
Ce sanse de succes are aceasta campanie, cand insusi premierul tarii in care se desfasoara a calcat stramb pe drumurile din SUA, delict sanctionat acolo cu amenda de 1.000 de dolari si cu doua zile de inchisoare? Ce sanse de succes are campania, cand unii dintre sustinatorii premierului intreaba public cui nu i s-a-ntamplat sa se suie un pic baut la volan?