Cum a evoluat piata RCA, dupa doi ani de pandemie
rcarca onlineplatforma online
Pandemia a tinut prima pagina atata timp si cu atata autoritate incat celelalte subiecte au fost impinse intr-un con de umbra, chiar daca unele dintre ele ne afecteaza vietile la modul cel mai concret.
Un astfel de subiect il reprezinta miscarile dramatice care au avut loc in ultimii doi ani pe piata asigurarilor auto obligatorii (RCA), o piata cu peste 6 milioane de clienti-soferi. Cam la fel de multi ca vaccinatii.
Una dintre consecintele directe ale restrictiilor pe fond de pandemie a fost cresterea spectaculoasa a
politelor RCA incheiate rapid, online. Soferii romani, chiar daca stateau mare parte din timp in case, au fost in continuare obligati sa-si asigure masinile. A doua consecinta – una fericita – e ca numarul de accidente auto a scazut.
Ne propunem sa trecem azi in revista cele mai importante evenimente din industria RCA pentru a intelege cat de mult s-au schimbat lucrurile in acest domeniu in perioada in care toata lumea era atenta la pandemie.
1 iulie 2020: Veste buna. Este eliminata obligativitatea prezentarii asigurarii in formatul
carte verde. Asiguratul poate sa-si printeze singur asigurarea pe imprimanta proprie si o poate prezenta organelor abilitate in acest format.
10 Septembrie 2020: Veste buna. Intra in vigoare norma care introduce polita RCA electronica. Soferii pot prezenta polita direct de pe telefon/tableta, evitand astfel amenzile in situatiile in care nu au polita fizica la ei.
Chiar si in cazul in care soferul nu are salvata polita in telefon, o poate descarca imediat de pe internet daca si-a incheiat asigurarea printr-o platforma online ca
rca.ro.
Urmeaza un an de relativa liniste, punctata doar de cateva amenzi date de Autoritatea pentru Supraveghere Fiscala (ASF) si de speculatii privind ceva probleme la City Insurance.
17 septembrie 2021: Veste foarte proasta. Zvonurile se confirma, iar situatia e mai grava decat parea. ASF retrage licenta celui mai mare asigurator RCA din tara, City Insurance, si promoveaza in instanta cererea de pronuntare a falimentului. Cum City asigura 40% din automobilele din Romania, practic toti soferii sunt afectati.
Imediat dupa anuntul ASF, preturile asigurarilor RCA inregistreaza cresteri de 30-50%, iar pe anumite clase se dubleaza.
24 septembrie 2021: Politia si DIICOT descind la sediul City pentru a ridica documente intr-un dosar pentru fals si uz de fals, grup infractional organizat, bancruta frauduloasa, delapidare.
17 noiembrie 2021: Veste potential buna. Pentru a domoli efectele disparitiei City, un grup de deputati initiaza o lege care prevede plafonarea tarifelor RCA. Desi initiatorii au cerut dezbaterea ei in procedura de urgenta, acest lucru nu s-a intamplat. Legea a fost trimisa la diverse comitete si comisii si asteaapta sa fie dezbatuta in Senat.
29 noiembrie 2021: Veste asa si asa. Fondul de Garantare a Asiguratilor, care a preluat obligatiile City, incepe platile aferente dosarelor de dauna. Vestea buna e ca se platesc. Vestea proasta e ca se platesc din banii tuturor.
6 decembrie 2021: Veste proasta. Austriecii de la Uniqa anunta ca nu mai vand polite RCA. E o veste proasta pentru ca Uniqa, desi avea o cota de piata de doar 0,5%, era unul dintre cei mai solizi asiguratori, cu o solvabilitate peste media pietei si cu cel mai scurt termen de rezolvare a dosarelor.
Ce ne rezerva viitorul? Asta depinde in primul rand de institutiile statului roman – ASF, FGA, Parlament, Guvern, parchete. Pana atunci, va uram drumuri bune si zero evenimente neplacute la volan.