Cumpararea unui apartament este adesea unul dintre cei mai importanti pasi din viata noastra, dar poate fi si un proces complex si plin de provocari. Pentru a asigura o tranzactie imobiliara lipsita de surprize neplacute si pentru a iti proteja investitia, este esential sa ai o intelegere clara a documentelor si actelor necesare in acest proces.
In randurile urmatoare patrundem impreuna in labirintul formalitatilor legate de achizitionarea unui apartament, ocazie cu care vei afla in detaliu ce acte trebuie sa soliciti proprietarului sau agentiei imobiliare pentru a te asigura ca tranzactia se desfasoara in mod corespunzator. De la actele de identitate la certificatele de proprietate si documentele fiscale, vei afla tot ceea ce trebuie sa stii pentru a naviga cu incredere in acest proces important.
In primul rand trebuie sa stii ca atunci cand cumperi un apartament, vanzatorul lui are toata responsabilitatea pentru prezentarea actelor necesare. In fata notarului, pentru a se putea incheia procesul de vanzare - cumparare a locuintei, vanzatorul va trebui sa se prezinte cu urmatoarele acte:
a) actul de proprietate.
b) certificat de atestare fiscala – se obtine de la Administratia Fiscala unde se plateste impozitul anual. Se elibereaza in 3 zile si este valabil doar pe perioada lunii in care a fost emis.
c) documentatie cadastrala: cadastru si intabulare. Termenul de eliberare este de 18 zile lucratoare,
d) extras de carte funciara – se obtine de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, la cererea scrisa a celui care vinde apartamentul. Este valabil pe o perioada de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii.
e) certificat de performanta energetica – se obtine de catre vanzator la un auditor energetic pentru cladiri, atestat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica autorizata. Se elibereaza de regula in 24-48 de ore si are o valabilitate de 10 ani.
f) ultimele facturi de la utilitati si dovada platii acestora,
g) adeverinta eliberata de asociatia de proprietari.
Contractul de vanzare - cumparare pentru o locuinta poate fi incheiat in 3 sau 4 zile in regim normal, respectiv in 1 - 2 zile in regim de urgenta. Contractul poate fi facut la orice notar public din Romania, intreg procesul fiind unul destul de simplu atat timp cat toate documentele mentionate anterior exista.
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Se fac angajari la stat - vezi aici lista oraselor cu cele mai multe posturi si studiile de care ai nevoie
Dezamagire crunta la salarii, pentru studenti si absolventi: 3.500- 4.500 de lei pentru joburi entry-level
Art Set by GAEP: Companii de 2 miliarde de lei adopta arta pentru retentia si satisfactia angajatilor
Cererea masinilor electrice pe piata interna, in crestere
Partenerii nostri
Baza de calcul pentru concediu medical - este influentata de indicele de inflatie?
Ce conteaza cu adevarat pentru tinerii din generatia Z la locul de munca
Cum sa folositi SAGA pentru PFA: Ghid pentru evidente fiscal-contabile perfect legale
Imprumuturi intre societati: care sunt conditiile de acordare?
Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana: obligatiile angajatorului
Litigiile de munca si drepturile angajatilor: Cand este timpul sa apelezi la un avocat?